Україна продовжує домагатися великих успіхів, стабілізуючи свою економіку, і недавній продаж Україною єврооблігацій на суму 3 млрд дол є відмінним показником. Однак, коли мова заходить про антикорупційні реформи, то в цьому випадку країна робить два кроки вперед і один крок назад.
Про це пише у своєму матеріалі The Аtlantic Council, переклад якого зробив ONLINE.UA.
Щоб вийти з цього глухого кута, західні партнери України повинні підштовхнути Київ негайно зробити наступні чотири кроки.
1. Створити антикорупційний суд
Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) показує справжню історію успіху. Під керівництвом Артема Ситника, НАБУ продовжує активно розслідувати і заарештовувати корумпованих чиновників.
Однак, на жаль, НАБУ є лише однією частиною головоломки, а відсутність в Україні судової реформи робить НАБУ безпорадним. Судді блокують розслідування бюро, відмовляючи в ордерах на обшук, встановлюючи навмисно низькі застави для підозрюваних і зберігаючи їх офіційні позиції. В результаті, більшість справ НАБУ зайшли в глухий кут.
Для вирішення цієї проблеми, активісти Києва за підтримки Міжнародного валютного фонду вимагають, щоб Україна створила окремий антикорупційний суд, який буде повністю перебувати за межами існуючої судової системи. На жаль, президент Петро Порошенко і Генеральний прокурор Юрій Луценко виступають проти створення антикорупційного суду і замість цього, запропонували створити антикорупційну палату. Вони стверджують, що цей варіант швидший і більше відповідає формі нинішньої судової системи.
Проте, в антикорупційній палаті працюватимуть все ті ж старожили, які перешкоджають зусиллям НАБУ. Насправді, як відзначають в Центрі Протидії корупції, сама ідея антикорупційної палати - не що інше, як «фасад для збереження суддів, вірних політичному класу». Саме тому МВФ та інші західні партнери України повинні подвоїти свій тиск на Київ, щоб прийняти закон, який створив би справжній антикорупційний суд.
Читайте також: За даними Transparency International 86% українців вважає непереможною корупцію в країні
2. Призначити незалежного аудитора
Настав час, щоб парламент України припинив зривати вимоги про вибір незалежного аудитора для НАБУ. Спочатку, парламентська фракція Порошенко намагалася висунути кандидатуру громадянина Великобританії Найджела Брауна (Nigel Brown), який не володів необхідною кваліфікацією для цієї роботи. З тих пір парламент затих, а НАБУ так і залишається без незалежного аудитора.
На щастя, як зазначає організація Реанімаційний Пакет Реформ (РПР), існує ряд чудових кандидатів на цей пост. До них відносяться головний американський прокурор Марта Борщ (Martha Boersch); генеральний директор Європейського офісу по боротьбі з шахрайством Джованні Кесслер (Giovanni Kessler); і колишній глава Міжнародної комісії з боротьби з безкарністю в Гватемалі Карлос Кастресана (Carlos Castresana). Прийшов час, щоб парламент провів відкриті співбесіди для кандидатів на пост аудитора в НАБУ, а потім швидко проголосував, для того щоб вибрати одного.
3. Виправити закон про електронну декларацію, який в даний час націлений на активістів боротьби з корупцією
27 березня Порошенко підписав поправки, які вимагають, щоб антикорупційні НУО (неурядові організації), їх підрядники та громадські активісти, які боряться з корупцією, подавали електронні декларації про свою власність і доходи. Це являє собою очевидну спробу залякати антикорупційних активістів, їх підрядників і постачальників. Поправка була засуджена правозахисними організаціями. І хоча Порошенко погодився, що ці поправки повинні бути переглянуті, цього досі не сталося.
Замість цього, адміністрація президента запропонувала законопроекти 6674 і 6675, вносячи зміни в правила, що регулюють публічні звіти і податкові зобов'язання для всіх неурядових організацій. Однак, як зазначає РПР, ці законопроекти накладають обтяжливі обмеження і вимоги до звітності щодо громадськості, включаючи введення додаткових вимог до звітності для всіх НУО в податкові органи; і втрати некомерційного статусу для організацій з річним прибутком більш ніж в 300 разів перевищуючим мінімальну заробітну плату, якщо вони не представили річний фінансовий звіт з повним переліком обов'язкової інформації. В законопроектах також міститься вимога про те, щоб НУО публічно вказували всіх приватних осіб і юридичних осіб, з якими вони укладають угоди з річною сумою витрат більш ніж в 50 разів від існуючої мінімальної заробітної плати, а також вимога називати імена десяти співробітників з найвищими зарплатами .
Парламент повинен відхилити законопроекти 6674 і 6675, а також негайно скасувати поправки 27 березня.
4. «Перезавантажити» Верховний суд
Велика частина судової реформи в Україні пов'язана зі створенням нового Верховного суду. Однак, на жаль, 30 з 120 фіналістів в конкурсі, які повинні були заповнити місця в суді, отримали негативні відгуки від Громадської ради чесноти (Public Integrity Council), тому що вони не відповідали базовим критеріям чесності і професійної етики.
Як результат, громадськість закликає Вищу раду юстиції, яка прийме остаточне рішення про склад Верховного суду - відхилити всі тридцять кандидатур.
Хоча реалізація цих чотирьох пунктів не вирішить всіх антикорупційних проблем України, вони стануть важливими кроками на шляху подолання цих проблем. Однак, хоробрі громадські активісти не можуть домогтися цього самостійно. Вони хочуть і потребують допомоги з боку Європейського союзу, Сполучених Штатів і МВФ.
Як повідомляв ONLINE.UA, раніше у ЗМІ назвали майбутнього главу НБУ.