Олександр Піпа — лідер гурту @Traktor, колишній бас-гітарист "Воплів Відоплясова" та "Борща".
Для багатьох в Україні Піпа уособлює вітчизняний рок-н-рол.
Ветеран року був запрошений до студії ONLINE.UA, де чимало розповів на теми, близькі до музики та історії.
У першій частині інтерв'ю Олександр Піпа згадував меломанське середовище Києва 80-х років, перші спроби у шкільному ансамблі "Вертикаль", жахливі радянські музичні інструменти та юного Олега Скрипку, що грав на баяні у стилі Deep Purple.
- Прийнято вважати, що меломанський вік — це десь від підлітка до тридцяти років. У Європі взагалі в тридцять років прийнято продавати гітару, одягати краватку і йти працювати.
А у мене підлітковий вік припав на 80-ті. Ці роки, на мою думку, взагалі трагедія — не лише в історії музики, а й в історії моди... Людство подумало, що вже ХХІ століття, і відбувся фальстарт у майбутнє: звідси ці зачіски, поп-музика, звучання, експерименти з цифрою.
Мені це все не зайшло, тому у 80-ті я слухав музику 60-х та 70-х років.
Зустрів свого викладача з КПІ під час ментовської облави, з його сумки летіли вініли Deep Purple
- У Совку рок-музика не була офіційно заборонена, але, все одно, — навіть якщо не заборонено, можна було нормально вигребти за футболку, на якій не по-нашому написано.
Усі переписували один у одного музику на бобіни та касети. А найбільш просунуті займалися вінілом. Один вініл коштував у середньому половину місячної зарплати інженера або ленінську стипендію. Торгували й мінялися у місці, яке називалося Балкою у Ботсаду, на метро "Університет". Збиралися не лише мінятися, але й спілкуватися, обговорювати новинки. Була ще така практика: купувати вскладчину вініл, робити на касету з диску перший запис, коли найбільше "цикає" — а потім цей диск продавати.
Найяскравіші спогади про Балку — коли я там зустрів свого викладача англійської мови з КПІ. Причому зустрів під час ментовської облави, коли викладач біг по схилах Ботанічного саду, а з сумки, з якою він ходів на заняття, летіли вініли Deep Purple.
Будь-які західні вініли були ліквідом. І у меломанській тусовці Києва слухали більше різної музики, чим, наприклад, середньостатистичний меломан у Франції. Для мене потім відкриттям стало, що у Франції мало хто знає французьку групу Space. І група Nazareth, як виявилося, ніякі не мегазірки. Також Slade — вони були зірками в Англії, але наврядше такими мега-мега, як у нас в Києві. Або взяти нову німецьку хвилю, D.A.F, Trio: вони були відомі в Німеччині і в Києві — більше ніде. Може, ще у вузьких колах в Америці.
Під час першого концерту в спортзал прийшла завуч і витягнула штепсель із розетки — про всяк випадок
- Ми на цьому всьому висіли і, звісно, хотіли копіювати і робити подібну музику. І, звісно, перший експірієнс — то був шкільний ансамбль.
Фото: vlad.aif.ru
- Наприклад, ті фотки, де ми в шубах — це ми грали в шкільному спортзалі, це був чи не найперший виступ на публіці. Було кілька пісень зі звичайного репертуару шкільного ансамблю, тобто "Машина Времени" і окремі пісні уже власного виробництва. Одна з них була англійською, і саме в цей момент прийшла завуч і витягнула штепсель із розетки — про всяк випадок.
Грали також кавери зі Slade.
- Гітари у нас були, звичайно, радянські. З величезною відстанню між струнами та грифом. Так я вчився грати, і звичка ця залишилася й досі. Зараз на своєму Rickenbacker я можу ще спустити струни, але не хочу — заробив неправильну техніку, граючи на "Уралах" та інших "Орфеях".
Одного разу у мене украли просто зі сцени фестивалю “Чайка” мою басуху самопальну. Колеги мені дали Fender Jazz Bass. Виходжу на сцену, трохи торкаюся — а він самотужки грає. З моєю технікою мені не можна грати на Fender Jazz Bass.
У Юрка Здоренка була самопальна гітара, зроблена з фанери
- Ось саме в наш шкільний ансамбль "Вертикаль" Юра Здоренко прийшов шукати басіста, коли хлопця, з яким він грав, забрали у армію. Це було у 81-му році. Ми з Юрком познайомилися і почали творити у нього на хаті. На відміну від шкільного ансамблю, репертуар якого складали пісні "Машины времени", група Юрка SOS — це була справжня рок-група, виключно свої пісні і важке звучання. У Юрка була самопальна гітара, зроблена з фанери. І він сам придумав те, що зараз називається Drop D — коли остання струна настроєна на тон нижче. Окрім цього, у групі SOS всі струни настроювалися на тон нижче, бо Юрку було високо співати у нормальному строї.
Потім Юрко пішов до армії, а повернувся, коли в Совку почалися перестройка і гласність, офіційно дозволили рок. Комсюки взяли під своє крильце саме хеві-метал, я думаю, через те, що там було найменше навантаження на тексти, більше приділялося уваги музиці.
Закінчилося, як все, за що бралися комсомольці — вони так заюзали хеві-метал, що він почав викликати огиду. Хеві-метал в телевізорі, скрізь йшли передачі "Любов, комсомол і метал". Так, через це все, у природний спосіб нам з Юрком остогид хеві-метал, котрий ми грали — хоча це й не був хеві-метал в чистому вигляді. І ми метнулися у бік німецького панку — хотілося грати щось таке, що менше налазить на голову.
Здоренко і Піпа
Олег Скрипка - чи не єдиний в Совку, хто співав блюз — не так, як Боярський в мультиках
- І тут ми зустріли Олега Скрипку, який виступав з факультетським КВН і дуже круто давав на баяні Джона Лорда (органіст Deep Purple, — ONLINE.UA). І виявилося, що Олег - чи не єдиний, з того, що ми чули в Совку, хто вміє співати блюз — не так, як Боярський у мультиках, а реально дуже круто співав блюз.
Блюз “Колискова”, написаний у 80-ті
- Так народилася група "Воплі Відоплясова".
Забігаючи вперед, скажу, що Юрко пішов з ВВ 1991-го року, але пісні, що були разом написані, вони так і залишилися для гітари, що настроєна на тон нижче, з аплікатурою для баяна під цей стрій — ось вже скільки років пройшло, а ВВ досі мучиться з тими піснями.
95% знакових пісень ВВ були написані в останні десятиріччя останнього століття минулого тисячеріччя. А найзнаковіші з них, окрім "Весни-Весни"- наприкінці 80-х. Себто, все вже є у перших двох альбомах ВВ. І ці пісні перевидавалися ще двадцять років, до останнього альбому, що я з ВВ записав. Як же він називається? А — "Були деньки" (2006 рік, — ONLINE.UA).
"Танці". З чого почалося ВВ
- У нас прекрасний вийшов симбіоз - потужна важка гітара, баян. Дуже прикро, що для багатьох ВВ — це "Весна-Весна". Для мене "Весна-Весна"— це початок відходу від справжніх ВВ, яких я вважав найкрутішою групою у світі і справою свого життя. І прикро, ще не було можливості тоді зробити правильні записи, які передавали б ті пісні по-справжньому. Також мало лишилося записів живих концертів.
Але це була нереально крута група. Зараз я можу вже оцінювати нібито збоку — в Україні були ВВ і решта гуртів, прекрасних команд, але рівень ВВ був на порядок вищим.
Лідер Dead Kennedys Джелло Біафра був у Москві на концерті ВВ і сказав, що це найкраща група в Радянському Союзі
- Ясно, що коли це кажу я - один із тих, хто створив ВВ, це виглядатиме, як вихваляння, але ж можна передати слово більш незалежним людям. Є дві визнані вершини панк-року: Sex Pistols в Англії і Dead Kennedys в Америці. І ось лідер Dead Kennedys Джелло Біафра наприкінці 80-х був у Москві і випадково потрапив на концерт ВВ. Він сказав, що це найкраща група в Радянському Союзі. Вважаю, що до цієї думки можна прислухатися.
Потім у 90-ті я грав у французькій групі Ashtray Hearts, а у Джелло Біафри є свій лейбл, і вокаліст надіслав йому наш другий альбом. Біафра відповів: "Класна група, приємний альбом, до речі, я побачив, що у вас грає басіст ВВ. Як у них справи?” Це було смішно. І є знайомий звукооператор з Франції. Я нещодавно прочитав його спогади на сайті France 24. Свого часу він був на концертах Led Zeppelin. Він сказав, що коли вперше почув ВВ у 1990-му, то за силою це можна було порівняти лише з тим, що він чув на концертах Led Zeppelin.
Класичний склад ВВ: Здоренко, Скрипка, Сахно, Піпа
Тобто, група була реально крута. І коли ВВ стали зовсім іншими, я залишив групу. Бо мені стало соромно асоціюватися з тим, чим вона стала. Знаючи, чим вона була до того.
Далі буде...
Розмовляв Ярослав ГРЕБЕНЮК