Відомий український політтехнолог Сергій Гайдай, який дав життя використанню помаранчевих стрічок як символа Майдану в 2004 році, поділився спогадами про роботу у виборчому штабі Віктора Ющенка.
Про це він розповів в інтерв'ю ONLINE.UA.
"У 2004 році, коли вже була "помаранчева" (революція – Ред.), вів президентську кампанію Анатолія Кінаха. Але ми не вийшли на публічну боротьбу, тому що (в тому числі, і за нашої ініціативи) домовилися з Ющенком про союзництво. Це рішення було головною заслугою нашої команди", — пригадав він.
За словами експерта, він підключився до роботи штабу Ющенка вже на другому етапі, і після цього у Центральній виборчій комісії приймав рішення про відкриття трьохсот виборчих дільниць у Росії, "всі розуміли, що це буде системою фальсифікації виборів".
Читайте також: Є лиш один спосіб завершити революцію в Україні — політтехнолог Гайдай
"Я з'явився в штабі Ющенка перед другим туром зі своєї соціологією, яку ми зробили за гроші Кінаха. Штаб був у зневірі — по всім телеканалам говорили, що Янукович випереджає на 10%. Я кажу: "Моя соціологія максимально незалежна, я її не для Януковича робив і не для Ющенка. Все навпаки: Ющенко випереджає на 10%!" І на першу масову акцію під ЦВК штаб Ющенко привіз близько ста тисяч активістів", - додав Експерт.
Також він розповів, що тоді "по Києву йшли дві величезні колони з помаранчевою символікою, з прапорами, кияни їх вітали, у відповідь вивішували на балконах помаранчеве".
"Я зрозумів: це рішення проблеми, реальна протидія телевізійному твердженням, що у Януковича більше голосів! Слід було створити візуальний сигнал на вулицях: "Хлопці! Який до біса Янукович, ось подивіться, яка кількість прихильників Ющенка, всі — за Ющенка! Телевізор вам бреше!" – зізнався експерт.
Також він підкреслив, що йому прийшла думка про те, що "треба було зробити так, щоб прості люди себе якось позначали: "Дивіться: я — прихильник Ющенка!"
Читайте також: Путін збирався знищити українців у концтаборах, Росія схожа на Німеччину Гітлера — Сергій Поярков
"Поки ця ідея обдумывалась, я причепив на свою машину помаранчевий прапорець. І поки я доїхав до центру, майже кожна зустрічна машина мені схвально сигнали. Тоді ще не було соціальних мереж. Ми знайшли бази електронної пошти і розіслали листи. Просили: "Допоможи розповісти народу, що все — за Ющенка! Відзнач себе стрічкою, машину — прапорцем, дівчина нехай начепить бантик!" І було прохання розіслати цей лист своїм знайомим і друзям. І коли ми самі стали отримувати ці листи, ми зрозуміли, що все вийшло! Вийшов ефект сніжної грудки", — додав Експерт.
При цьому він заявив, що не заперечує того, що "ці ідеї могли бути і в інших, але скоро штаб Ющенка став випускати помаранчеві стрічки промисловим способом і роздавати людям".
"Я в цій історії з 2002 року, ще до "помаранчевої революції" ми працювали над айдентикой (візуальна складова бренду, покликана підвищити його впізнаваність і створити враження цілісності, — ONLINE.UA) цієї політичної сили. Вже місяці чотири існувало назва "Наша Україна", але не було айдентики, візуального ряду. Петро Порошенко був начальником штабу, він розумів, що ми не можемо випускати листівки або зробити сайт. І всі знали, що айдентика повинна бути затверджена самим Ющенком, доводилося шукати час для особистих зустрічей з ним", — нагадав експерт.
Читайте також: У Трампа пояснили, чому він не став називати Путіна вбивцею
За його словами, "тоді були спроби робити кальки з Росії: "А ось давайте знайдемо тотемна тварина!"
"У США є слон і осел, в Росії все тоді активно крутилося навколо ведмедики, згадувалися Олімпійські ігри, де обов'язково був тотем. Так от: для "Нашої України" пропонувалися бджоли, їжачки, буйвіл, воли. Все це не подобалося, але оскільки Ющенко був прихильником Трипільської культури, ми прийшли до таких символів, як коло і сонце. Якщо пам'ятаєте, першої символікою "Нашої України" було сонечко, виходить з-за обрію, який був зображений у вигляді українського прапора", - розповів політтехнолог.
Він пригадав, що цю ідею подали Ющенко, і вона йому сподобалася.
"Як людина, яка бавиться пензликом і фарбами, він порахував, що трохи чи не він це і намалював. Якийсь час це символіка жила — на білому тлі", - згадав Гайдай.
Також він зізнався, що "до створення безпосередньо помаранчевого кольору в символіці я не мав відношення".
"Вона була створена командою Ігоря Гриніва, який тоді був провідним політтехнологом саме президентської кампанії Ющенка, не партії "Наша Україна". Кажуть, це було просто прагматичним рішенням, потрібно було виділятися, помаранчевий виділявся, згадайте, в якій формі ходять дорожні робітники, щоб їх помічали в сніжну пору або в сутінках. Мені говорили, що політтехнолог Ярослав Лисак запропонував помаранчевий колір, і була запропонована підкова як символ удачі. Ось це були ідеї Лисака або ж команди Гриніва", - резюмував Експерт.