Про перемогу Джамали і війну України з Росією
Категорія
Україна
Дата публікації

Про перемогу Джамали і війну України з Росією

Про перемогу Джамали і війну України з Росією
Джерело:  online.ua

Про те, що значать для України пам'ятні дати в контексті війни з Росією, політичний контекст

перемоги Джамали на Євробаченні, кремлівське перемогобісся і головну відмінність РФ від Європи в інтерв'ю ONLINE.UA розповів український публіцист і філософ Сергій Дацюк.


- З чим пов'язана небувала увага по всій Україні до Дня пам'яті жертв депортації кримських татар?


- Актуалізація теми депортації кримських татар викликана тим, що напередодні цієї дати Джамала виграла Євробачення. Тому в цьому сенсі історична пам'ять про депортацію кримських татар була актуалізована. Для України це має і політичний контекст.



- Як виглядає українська політика в сфері історичної пам'яті?


- Українська політика історичної пам'яті сьогодні стала наслідком українсько-російської війни. Наприклад, річницю депортації кримських татар на всеукраїнському рівні так раніше не відзначали. Ця частина пам'яті була актуалізована під впливом війни. Водночас вона використовується в дискурсі інформаційної війни і, в цьому сенсі, тут теж існує клеймо пропаганди. Ми, попрошу не забувати, країна, яка де-факто воює з РФ. Історична пам'ять про депортацію в цьому контексті - елемент війни.



Сергій Дацюк. Фото: Хвиля


- Як можна порівняти політику історичної пам'яті Євросоюзу і РФ?


- Різниця разюча. По-перше, Європа згадує всі події, позитивні та негативні, в контексті примирення. Негатив не забувають, але в контексті загального досвіду втрат. Це те, що для європейської ідентичності запропонував Юрген Хабермас (німецький філософ і соціолог, - ONLINE UA). Друге: в Росії вигідні речі згадують, а невигідні - ні. Наприклад, моя дружина Ольга Михайлова писала про те, що паради і демонстрації - це виділення і акцентуація на певних речах. Це ознаки гіперідентичності. Нації, які будують гіперідентичності, вдаються до парадів, щоб підкреслити свою перевагу над іншими. У цьому випадку політика історичної пам'яті викривляється, стає неадекватною.


- А в чому різниця?


- Наприклад,

9 травня. Зараз у Росії його відзначають у

же навіть не так, як за радянських часів. Тоді головними святами були революційні дати. 9 травня - продовження травневих вихідних. Зараз в російському варіанті Дня перемоги акцент робиться на націю-переможця. Це не несе ідею примирення в Європу. Росія намагається приватизувати перемогу у війні, відсунути навіть країни, які брали участь у Другій світовій. Це відрізняє РФ від ЄС.


- Іноді можна почути порівняння демонтажу пам'ятників Леніну в Україні з тим, що робить ІДІЛ в Сирії та Іраку, руйнуючи історичні пам'ятники і твори мистецтва. Наскільки виправдане таке порівняння?


- Це незрівнянно. Пам'ятники Леніну не можна називати творами мистецтва. З усіх пам'ятників Леніну на весь (колишній, - ONLINE.UA) СРСР на твір мистецтва можуть претендувати лічені одиниці. Це був пропагандистський символ, який потрібно прибрати. Ленін у нас у негативному контексті. Це не означає, що ми забуваємо про таку людину. Ні. Просто ми знаємо, що Ленін продовжив імперську політику щодо України. У цьому сенсі масові пам'ятники такій людині недоречні на території України. Не думаю, що варто знищувати абсолютно всі пам'ятники, але така велика їх кількість, як залишилася після СРСР, нам не потрібна.


- Яку модель загальної ідентичності будує Євросоюз? Чи можемо ми в неї вписатися?


- Європейці будують свою ідентичність на історичній пам'яті, що важливо і потрібно, але їм явно не вистачає загального уявлення про майбутнє. Бракує футурологічної частини ідентичності. Це виклик і для нас.


Олександр Куриленко

Залишаючись на онлайні ви даєте згоду на використання файлів cookies, які допомагають нам зробити ваше перебування тут ще зручнішим

Based on your browser and language settings, you might prefer the English version of our website. Would you like to switch?