На думку позаштатного радника президента України Олега Устенка, великі державні компанії-монополісти, в тому числі «Укрзалізницю» та НАК «Нафтогаз», потрібно розділити на частини і продати. Про це Устенко заявив сьогодні в ефірі «Радіо НВ», повідомляє ONLINE.UA з посиланням на « Інтерфакс-Україна ».
«Як можна зрушити «наше судно з густої мілини», на якій воно зараз перебуває? Розвиток конкуренції, демонополізація економіки. Наявних «монстрів» має бути «вбито» і «розчленовано». Я маю на увазі НАК «Нафтогаз», «Укрзалізницю». Ті «монстри», які заважають жити і дихати не дають, наприклад, Державна продовольчо-зернова корпорація, повинні просто піти», – заявив Устенко.
Радник Зеленського переконаний, що «Укрзалізницю» потрібно розділити і продати, залишивши в руках держави «стратегічні й не дуже цікаві для бізнесу речі». При цьому «Укрспирт», на його думку, «має бути повністю приватизовано», а в ДПЗКУ «смислового навантаження в принципі не існує».
«Я не сприймаю всі ці розмови – «не смійте говорити про приватизацію, коли ми перебуваємо на нижньому піку економічного циклу». Це правда, але, по-перше, ніхто не сказав, що завтра у світі буде усміхнена ситуація для всіх ринків і для Україна зокрема. Там теж є загрози і серйозні ризики. Але що для нас краще? Чекати, коли ситуація на ринку стане кращою і ми тоді продамо й отримаємо більше грошей, але при цьому кілька років будемо продовжувати закривати очі на те, що вимивається наш державний ресурс?» – додав радник президента.
Як відомо, вантажні перевезення «Укрзалізниці» мають високу рентабельність і приносять непоганий прибуток для державної компанії. В той же час, пасажирські перевезення, за виключенням окремих міжнародних маршрутів, є збитковими. Крім того, оновлення застарілого вагонного парку вимагає десятків мільярдів гривень. Незважаючи на те, що керівництво «Укрзалізниці» кілька років тому пропонувало інвесторам запускати приватні пасажирські потяги, ця ідея так і не знайшла бажаючих.
З іншого боку, великі компанії, пов’язані з експортом зерна, металопродукції та сировини, давно зацікавлені в запуску власної приватної тяги. Адже сьогодні вони змушені замовляти перевезення своїх вагонів у державної «Укрзалізниці», тарифи якої щороку зростають.
Таким чином, перед можливою приватизацією «Укрзалізниці» виникає кілька гострих питань: хто, у випадку дроблення компанії, буде утримувати шляхову інфраструктуру, та на кого будуть покладено обов’язок збереження збиткових пасажирських перевезень? Відсутність відповідей на ці питання посилює ризик того, що приватизація стосуватиметься лише найбільш «смачних» галузей, які відносяться до вантажних перевезень. А держава так і залишиться з обов’язком забезпечувати дотації збитковим пасажирським маршрутам.