Хід процесу політичної фрагментації Європи буде визначено подіями другого кварталу 2016 року. На думку експертів американської приватної розвідувально-аналітичної компанії Stratfor, з поліпшенням погоди потік мігрантів з країн Близького Сходу в Грецію буде наростати, а все більше число біженців намагатимуться досягти Італії. Європейська комісія і уряд Німеччини спробують зберегти Шенгенську угоду, яка дозволяє вільне переміщення між країнами, але заходи прикордонного контролю, які стали нормою в деяких частинах Європи, залишаться, особливо в зв'язку з терактами в Брюсселі. Британський референдум з питання, чи залишатися країні в ЄС, призведе до активізації спроб залишити її в цьому об'єднанні.
Повний прогноз Stratfor є в розпорядженні ONLINE.UA:
Криза мігрантів
Поліпшення погоди спростить перетин Егейського моря, що спонукає мігрантів з країн Близького Сходу й далі намагатися досягти Греції, незважаючи на недавню угоду між ЄС і Туреччиною, спрямовану на зменшення міграційних потоків. У свою чергу члени Євросоюзу тягтимуть із прийняттям у себе біженців.
Односторонні заходи, такі як паркани, прикордонний контроль та квоти на надання притулку, збережуться. Поряд з майже повністю закритим основним балканським маршрутом, деякі мігранти будуть шукати альтернативний прохід в Північну Європу, в тому числі через територію Албанії та Болгарії, які, при необхідності, будуть посилювати контроль на своїх кордонах з Грецією.
Все більше число мігрантів відправиться в Італію. Деякі з Албанії намагатимуться досягти Італії через Адріатичне море. Кращі умови на Середземному морі приведуть до активізації пересування по маршруту між Північною Африкою з півднем Італії. Італія буде підтримувати зусилля в масштабах ЄС у відповідь на кризу, щоб захистити цілісність Шенгенської угоди та підтримати плани зі зміцнення присутності ЄС в Середземномор'ї. У той же час деякі з сусідів Італії можуть прийняти рішення закрити свої кордони, щоб перекрити мігрантам шлях на північ.
Щоб зупинити хвилю мігрантів, Європейський союз представить плани зі створення європейського кордону та берегової охорони для координації операцій з національними прикордонними органами. Втім, вони не будуть створені в цьому кварталі. Країни на зовнішніх кордонах Європейського Союзу, такі як Італія, Греція, Польща і Угорщина, підтримають цю ідею, але чинитимуть опір пропозиції Єврокомісії дати Брюсселю повноваження для розгортання його установ в державах-членах без їх згоди.
Квартал буде також визначатися дебатами з приводу майбутнього Шенгенської зони. Країни, розташовані вздовж балканського маршруту міграції, лобіюватимуть призупинення грецького членства в Шенгенській угоді і продовження існуючих заходів прикордонного контролю. Але Німеччина і Італія підтримають Грецію, і вона залишиться членом Шенгенської зони. Проте Європейський союз, особливо після атак в Брюсселі, допустить продовження прикордонного контролю на чутливих ділянках міграційних шляхів.
Міграційна криза матиме політичні наслідки для Німеччини. Позиції канцлера Ангели Меркель не піддадуться небезпеці, але слабкі показники її партії на регіональних виборах в березні, а також високі показники антимігрантської партії "Альтернатива для Німеччини" створять інакомислення всередині уряду. Меркель буде продовжувати шукати широкої підтримки ЄС в питанні підходу до кризи, але не знайде і покладатиметься натомість на менше число країн, які все ще підтримують план переміщення мігрантів до Туреччини.
Що вирішить Великобританія?
Британський референдум з питання членства в ЄС відбудеться 23 червня. Прем'єр-міністр Девід Кемерон і кілька членів його кабінету, а також значна частина лейбористської партії будуть вести кампанію, щоб залишитися в Європейському Союзі. Консервативні законодавці і антиміграційна Партія незалежності Сполученого Королівства вестимуть кампанію за вихід. Stratfor очікує, що Британія залишиться в Європейському Союзі. В іншому випадку Лондон очікує політична криза, оскільки британські чиновники хотіли б зберегти канали переговорів з Європою відкритими.
Незалежно від результату, переговори Кемерона з Європейським союзом дали іншим урядам висувати свої вимоги, підкріплені погрозами проводити подібні референдуми. Британське голосування також полегшує можливість урядам утриматися від участі в зусиллях щодо поглиблення процесу континентальної інтеграції. Повний ефект цих змін відчуватиметься довго після цього кварталу.
На периферії єврозони
Квартал буде відзначений політичною та економічною невизначеністю в єврозоні. Грецький уряд досягне угоди з кредиторами і отримає черговий транш фінансової допомоги. Це означає, що за замовчуванням і вихід Греції з єврозони буде як і раніше затримуватися. Але угода спричинить ослаблення народної підтримки Афін і поступову ерозію систем соціального захисту для греків. Відповідно, Греція зіткнеться з постійною загрозою політичного і соціального бунту.
В Іспанії основні політичні партії не зможуть дійти згоди про формування уряду. Будуть проходити інтенсивні переговори про укладення угоди, але Іспанії, проте, можливо, доведеться провести нові вибори в кінці червня.
Італійські і португальські банківські системи, швидше за все, понесуть на собі основний тягар будь-яких глобальних економічних потрясінь, наприклад, поганих новини про економіку Китаю або США, які впливають на європейські ринки. Іспанія може бути вразлива, крім того, через політичну невизначеність в Мадриді.
Події на сході
Варшава вживе нових заходів щодо посилення контролю над політичною системою і економікою, що призведе до нових непорозумінь із Заходом. Протягом кварталу польський уряд впровадить спеціальний податок на супермаркети, сектор зі значними іноземними інвестиціями. Популістські кроки Варшави також поляризують польське суспільство, і антиурядові протести будуть відновлені. Але опозиція слабка, і нинішній уряд збереже контроль над ситуацією.
У міру того, як наближається липневий саміт НАТО, Варшава буде продовжувати вимагати більш сильної військової присутності Альянсу в Східній Європі. Польський уряд, крім того, буде шукати додаткового політичного співробітництва з боку інших членів Вишеградської групи, яка також включає Угорщину, Чехію і Словаччину. Польща прагнутиме координувати з цією групою свою позицію з питань ЄС.
Сербія проведе вибори 24 квітня, голосування, ймовірно, не принесе істотних змін у зовнішній політиці країни. Наступна адміністрація в Белграді не змінить намірів Сербії вступити в Європейський Союз, одночасно зберігаючи зв'язки з Москвою в період посилення напруженості між ЄС і Росією.
Протягом останніх тижнів кварталу дебати з питання продовження санкцій ЄС щодо Росії будуть посилюватися. Деякі члени ЄС, такі як Італія та Угорщина, посилатимуть сигнали, що свідчать, що санкції можуть бути не продовжені після їх закінчення в кінці липня. Але Європейський союз навряд чи
, - ред.), І, найімовірніше, вони протримаються, щонайменше, до кінця року.