З Павлом Петренком журналісти ONLINE.UA зустрілися у "зимовому саду" міністерства, яке він очолює. У інтерв'ю міністр юстиції України розповів про свої здобутки на посаді, складнощі та хід судової реформи, нові спрощені правила, за якими зможуть одружуватися українці, мафіозну структуру екс-президента Віктора Януковича й те, чи є шанс повернути вкрадені ним гроші.
- Що можна віднести до активу Мін'юсту за час обіймання вами посади міністра?
- Є декілька речей. Перше: запуск центрів безоплатної правової допомоги. Працює 100 центрів безоплатної правової допомоги по всій країні, 5 тисяч адвокатів надають допомогу пенсіонерам, інвалідам, переселенцям, учасникам АТО та іншим людям, які потребують такої допомоги. Центри безоплатної допомоги повертають до Міністерства юстиції його основну функцію – захист і справедливість. Торік півмільйона українців скористались послугами центрів у різного роду справах, у тому числі, в судах проти держави. Мережу центрів безкоштовної допомоги ми будемо збільшувати. Я прийняв рішення про ліквідацію радянських районних управлінь юстиції. Вони були в кожному районі, але люди не розуміли, що вони роблять. Ми їх ліквідували, а за рахунок зекономлених коштів відкриваємо ще 400 бюро правової допомоги, щоб кожен українець мав можливість отримати безкоштовну консультацію і допомогу. Зараз до цих бюро проводиться конкурс. В середньому на одну посаду 5-7 кандидатів. Середній вік кандидатів - до 40 років. Так ми змінюємо філософію спілкування з людьми і обличчя самого Мін'юсту в очах українців.
Друге: ліквідація найбільш корупційної схеми – централізованої реєстрації Мін'юстом бізнесу і нерухомості. В Україні було 5 тисяч реєстраторів, які були монополістами в цій сфері. Це була централізована система по збиранню грошей. Ми прийняли рішення, що Мін'юст не буде функціонувати як підприємницька структура. Ліквідували реєстраційну службу і передали цю функцію органам місцевої влади і нотаріусам. Тому сьогодні маємо одну з найбільш прогресивних систем по реєстрації бізнесу і нерухомості в Європі. Сьогодні можна у нотаріуса, яких в Україні близько 7 тисяч, за годину зареєструвати бізнес чи нерухомість. Є конкуренція – можна йти до нотаріуса, а можна до місцевих органів влади. Це демонополізація тих сервісів, які повинні надавати не держава, а місцеві органи влади і приватні суб’єкти. Тепер хабарі за реєстрацію бізнесу чи нерухомості просто не мають сенсу.
Третє: запуск судової реформи. Вже прийняті парламентом всі необхідні закони. Це важливо, бо якщо немає справедливості в суді, люди виходять на вулицю. У нас було вже дві революції. Якщо в 2004 році ситуація вирішилась без крові, то в 2014 році була кров, а суди були знищені і не могли виправити ситуацію. Тому запуск судової реформи був принциповим завданням. Це непопулярна реформа, на якій не можна піаритися. Це важка реформа з точки зору її реалізації.
- Чому?
- Бо судова система, з одного боку, незалежна. З іншого боку, це велика кількість впливових людей зі своїми корпоративними інтересами. Це реформа, яка потребує значної зміни складу суддів. Для мене було б краще, щоб хтось із моїх попередників провів цю реформу. Та вона не була зроблена протягом 25 років. Тому у нас судова система зараз існує по формі, а по суті правосуддя в ній немає. Парламент нарешті прийняв ті закони, які ми розробляли протягом двох років. Зараз виклик інший – реалізація та імплементація цих законів.
З осені починається добір до нового Верховного Суду України. Наявність незалежного і професійного нового Верховного Суду – це чинник від будь-яких спроб узурпації влади. Якщо нам це вдасться, то це стане фундаментом реформи судової системи. Потім на черзі апеляційні суди, які мають протягом трьох років бути сформовані на публічних конкурсах. Паралельно будуть формуватись місцеві суди, які базові, безпосередньо з ними контактують українці. Тому я закликаю юристів, щоб вони повірили і прийшли на конкурси. Ми відкрили доступ до цих посад людям, які не мають родичів у суді, в органах влади, але які фахові і можуть скласти іспит і пройти співбесіду. Раніше все було закрито і корпоративно, тепер система стане відкритою, тому шанси у всіх однакові. Адвокат, який пропрацював 10 років, має хороший досвід, часто знає все краще, ніж суддя. Адвокати і науковці, які можуть прийти в судову систему, виглядатимуть не гірше, ніж теперішні судді.
- Поясність структуру судової системи та її реформування, що за чим?
- Треба сказати, що до прийняття законів по реформі судової системи парламентом у нас була найскладніша судова система в Європі. Ми мали чотири рівні судів: місцеві суди, апеляційні суди, вищі спеціалізовані суди і Верховний Суд. Навіть багаті країни, як Франція чи Британія, не дозволяють собі таку розкіш. Людина, яка хотіла отримати кінцеве рішення, мусила проходити чотири кола пекла по 5-7 років. Велика кількість рішень Європейського Суду, де Україна програє, базується на тому, що держава не забезпечує права на справедливий суд в розумний строк. Це обов’язок держави. Не може людина бути заручником рішень суддів, коли вони по п’ять разів повертають справу на повторний розгляд без вирішення по суті. Це ж не проблема людини, а проблема держави, яка не може забезпечити професійність суддів. Тому ми прийняли рішення спростити судову систему, зробити її більш простою: місцеві суди, апеляційні суди і єдиний Верховний Суд. У законодавстві ми передбачили норму, щоб людина не думала до якого профільного суду вона звертається. Ви просто подаєте заяву, а вже самі судді мають визначити вірну підсудність: територіальну чи спеціальну.
Нова модель судової системи буде значно простішою. Перше: місцевий суд, за місцем, де ви проживаєте. Друге: єдині апеляційні суди, куди ви можете подати апеляцію. Апеляційні суди мають ставити крапку у переважній більшості справ, як це прийнято в нормальних європейських системах. Верховний Суд повинен розглядати дуже складні і резонансні справи, коли потрібна позиція, щоб зробити єдину практику по країні. Верховний Суд не повинен розглядати спори щодо розділу межі між сусідами. Верховний Суд стоятиме на сторожі того, щоб суди і державні органи не порушували права людей.
Головне тут – публічні конкурси на посаду суддів. Таким кроком ми повернемо довіру до судової системи. Є й інша проблема – невиконання рішень судів. Тільки 5% судових рішень повністю виконуються. Це означає, що держава утримує армію суддів і виконавців, громадяни витрачають свої гроші, а ці рішення судів не вартують паперу, на якому друкуються. Мільярди витрачаються на неефективну систему, яка не має довіри в суспільстві. Це основний аргумент, чому треба робити судову реформу.
- За який термін буде проведено судову реформу?
- Протягом трьох років. Я наполіг в парламенті, щоб визначити чіткі строки формування нового Верховного Суду та нових апеляційних судів. Верховний Суд має бути сформований через публічний конкурс протягом 6 місяців з дня публікації закону. Закон набуває чинності в 20-х числах вересня цього року. Через шість місяців після вересня ми маємо отримати новий Верховний Суд з двома сотнями суддів, котрі пройдуть через публічний конкурс. З цієї ж дати починається відлік трирічного терміну для формування нових апеляційних судів.
- А місцеві суди?
- Місцеві суди паралельно оновлюватимуться теж за три роки. Ми передбачили, що ті судді, які Януковичем призначались на 5 років, не зможуть автоматично перейти в нову систему судів. Вони мають пройти конкурс, якщо вони професійні і кращі – стануть суддями. Якщо вони не зможуть підтвердити свою професійність і майновий стан – треба займатись чимось іншим. За три роки суддівський корпус буде оновлено на 70-80%.
- Ви говорили про передачу деяких реєстраційних функцій нотаріусам. Чи будуть ще якісь функції передані?
- У мене є план в цьому парламенті прийняти другий блок реформ у сфері реєстрації. Ми вже передали повноваження щодо реєстрації бізнесу і нерухомості. У Мін'юсту залишилась функція реєстрації одружень, народження та смерті. Ці функції я планую передати місцевим органам влади і нотаріусам. Це буде зручно для людини. Ми відходимо від радянщини.
Думаю, що новації порадують українців восени. Через декілька тижнів буде запущено декілька пілотних проектів у питанні спрощення реєстрації шлюбу. Ми спробуємо в декількох населених пунктах зробити пілот, щоб люди могли одружитись протягом одного дня. Навіть можна буде одружитись за годину, але це буде коштувати дорожче. Будуть працювати пункти, де можна буде одружитись цілодобово. Я не скажу, де саме, але це будуть міста з найбільшою кількістю туристів та молоді. Також хочемо запустити експрес-одруження в прифронтових містах. Там багато бійців, а подавати заяву й чекати 30 днів незручно. Скоро можна буде одружитись за декілька годин без зайвих бюрократичних процедур. Люди будуть переставати відчувати наявність держави і корупції в своєму житті.
- Якщо вже згадали про корупцію, то в чому зараз проблема з вирішенням топ-корупційних випадків, наприклад, поверненням грошей Януковича?
- Янукович створив мафіозну структуру з класичними елементами. Органи влади, криміналітет, представники бізнесу зрослися в один клан. Весь держапарат на них працював. Такі справи непрості в розслідуванні. Зараз дуже багато епізодів по Майдану і у питаннях розкрадання держкоштів. Та фактично це масив справ, який охоплює цілі міністерства того періоду. Кожен орган був заточений на те, щоб викачувати гроші з бюджету. Коли ми прийшли в уряд, то побачили, що дірка в бюджеті складала 275 млрд гривень. Це більше, ніж півбюджету України. На казначейському рахунку було 115 тисяч гривень. Для країни це дуже мало, а треба виплачувати пенсії. Тому охопити кримінальним розслідування всі епізоди неможливо.
- Що робити?
- Є досвід Італії. У них була схожа ситуація. Вони почали застосовувати інструменти конфіскації коштів здобутих злочинним шляхом. Там були розбій, вбивство, рекет, маніпулювання бюджетними коштами. Тоді слідчі вирішили розбити справу. Виводились окремі кейси в окремі процеси. Ми маємо подібну ситуацію. Маємо чітко розділити справи на категорії. Перше: справи, які можуть бути розслідувані швидко. Це справи по Майдану. Друге: справи топ-корупції. Це теж можна розслідувати. Третє: справи, які стосуються багатьох епізодів розкрадання бюджетних коштів. Це багато справ. Є механізм спецконфіскації. Є судовий процес. Якщо є компанії, які можуть довести реальність операцій, по яких вони купують, наприклад, українські цінні папери, то це одне. Якщо не можуть довести – гроші в бюджет. Бажаючих не віддавати ці гроші до бюджету багато. Міністерство юстиції, не маючи функцій слідства, надало правоохоронним органам достатній інструментарій: заочне кримінальне провадження та нові антикорупційні органи.
- За який час можна довести до логічного завершення кримінальні справи?
- Важко оцінювати, бо слідством керує Генпрокуратура. Тут робити популістські заяви я б не хотів. Та по тій інформації, що я знаю, можна очікувати потрапляння до кінця року до судів перших великих справ, які стосуються мафіозної організації Януковича. По Майдану є вже справи, і по економічній частині теж мають бути до кінця року. Генпрокурор розуміє, що терпіння українців не безмежне. Тому у мене є стриманий оптимізм.
- Питання наостанок. Який у вас графік і розпорядок дня?
- Буває, що потрапляю додому о пів на другу ночі. О 8 я вже на ногах, початок 10 – на роботі. Кількість зустрічей в день - декілька десятків точно. Є до десятка нарад, де необхідно приймати оперативні рішення. Півгодини на те, щоб пообідати. Якби була дружина, то для неї це було б дуже важке випробування через брак часу на приватне життя. Мама ставиться до такого ритму роботи не дуже позитивно. Але немає випробувань, які людина не зможе подолати. Важко, але є ціль. Графік підлаштовуєш, виставляєш пріоритети. Мікроменджментом не займаюсь, делегую повноваження команді. Свою команду можу тільки похвалити. Жоден з моїх заступників ніколи не працював у державних органах. Це стимулює їх працювати в держорганах за канонами приватного сектору: максимальна ефективність, економія часу, структурне і системне мислення. Є цілі і є результат. Результат – головний критерій.