Родіон Шовкошитний на початку бойових дій на Донбасі воював у складі окремого добровольчого підрозділу ГУР МО при Штабі АТО, а потім близько року був координатором зведених мобільних груп, що боролися з контрабандою.
Таких груп було сім - на майже чотириста кілометрів лінії розмежування між Україною та окупованими територіями. Президент Петро Порошенко підтримав ініціативу волонтерів, бо масштаби корупції у зоні АТО стали завеликими.
Журналіст ONLINE.UA зустрівся з волонтером, щоб докладно дізнатися про контрабандні схеми.
За словами Родіона Шовкошитного, діяльність мобільних груп знизила обсяги незаконних перевезень, за різними оцінками, на 80%. Потім діяльність волонтерів унеможливили, і рівень контрабанди повернувся до колишніх показників.
- До цього ми чули, що контрабанда в АТО існує, але не уявляли масштабів. З'явилися зведені мобільні групи, і я приєднався до однієї з них, пробув там з липня 2015-го по травень 2016-го.
У групах були співробітники СБУ, прикордонники, фіскали, ВДВ, МВС, військова прокуратура, ВСП (військова служба правопорядку, - ONLINE.UA) і ми, волонтери.
Ідея задіяти нас у групах виникла тому, що ті, хто мав за службовий обов'язок боротися з контрабандою, всіляко їй сприяли. Тому й були створені зведені мобільні групи з волонтерами, щоб додати громадського контролю і публічності.
Сім офіційних структур - і всі різного підпорядкування. І ми - восьма, не підпорядкована нікому. Було б дві структури, вони б могли легко домовитися. Вісім не домовляться ніколи.
Волонтери не керували групами. Нас оформили позаштатними співробітниками СБУ, це давало нам право перебувати на лінії розмежування і здійснювати наглядові функції. Коли я бачив порушення, я задавав питання: "Чому так відбувається?" Якщо на питання не було відповіді, я писав про це, розповідав публічно. Але таких гострих випадків у мене в групі не було.
Згодом був призначений координатором всіх груп замість Георгія Туки, який став головою військово-цивільної адміністрації Луганської області. Забезпечував взаємодію у групі, спілкувався з командирами груп, коли виникали питання.
У нас у групі було міцне ядро. Добровольці трималися разом з хлопцями з СБУ. Вони разом пропрацювали приблизно півроку. Буквально кілька фіскалів та прикордонників ще. А от коли нові люди приходили "разово" працювати, то там бували непорозуміння, ми їх вирішували.
Мета зведеної групи полягала в тому, що коли ми знаходили порушення, хлопці дивилися: чия це підзвітність? Якщо вантаж військовий, їм займалася військова прокуратура, якщо цивільний - його фіскал оформлював, якщо затримували металобрухт - справу брала міліція. Так передбачені були всі структури, щоби на місці оформлювати порушника.
- Як почали діяти, перші зустрічі з контрабандою?
- У перший день ми заїхали в одне із селищ і побачили там величезну кількість вантажівок. У це важко було повірити. Ми думали, контрабандисти десь ховаються, скребуться тихесенько, прориваються через кордон - ні, вони відкрито їздили через наші блокпости а ті, хто "в темі", отримував за це гроші.
І ось, у цей день, коли ми вперше просто знайомилися з місцевістю, ми затримали п'ять машин з м'ясом - азербайджанці тягнули вантажівки з Красноармійська (нині - Покровськ Донецької області, - ONLINE.UA) на Донецьк. І у перші два тижні ми кожен день мінімум сім машин оформлювали, а було таке, що затримали двадцять одну вантажівку - причому за ніч. Довго їх потім гнали на Харків, вони то ламалися, то пальне закінчувалося.
Отже, спочатку "підприємці" вільно пересувалися, далі дізналися про наші групи і стали ховатися. Почали платити гроші так званим "фішкарям" - це ті з військових, прикордонників, фіскалів, хто кидав інформацію про наші пересування. Або місцеві, коли бачили, що ми проїхали, віддзвонювалися контрабандистам - такий був початок.
- Хто був першим, хто хотів з вами "домовитися"?
- Люди не розуміли хто ми такі, вони все звикли вирішувати хабарами. Перша спроба домовитися була при затриманні тих п'ятьох фур з м'ясом. Головний - азербайджанець - пропонував мільйон гривень, щоб ми пропустили фури і потім з ним дружили.
Після цього я зробив його знаменитим. Ми замовили на всю групу чорні футболки, на них намальована "газелька", і з "азербайджанським акцентом" написано: "Щито мнэ нужьна здэлат, щито би дружит с такими парнями как ви? "Підпис: "Раміль".
Ми ще й прапор такий хотіли зробити і повісити його на блокпосту. Власне, ми більше цього Раміля і не бачили. Коли зустрічали когось із його знайомих, передавали вітання, казали, що ми зробили такі класні футболки, хай приїде й подивиться.
Потім ще були спроби домовитися, але "сарафанне радіо" швидко передало - якщо до нас попадають, то все буде трошки інакше, ніж вони звикли: контрабандистів будуть оформлювати, і вони здадуть всю інформацію, що знають.
Було дуже мало людей, яких ми затримували втретє, вистачало, зазвичай, двох разів. Зустрічались особливо упороті, але їх було менше, ніж пальців на руці.
- Що ти можеш сказати про саму структуру контрабанди в АТО? Чий "дах", як залучають у цей бізнес?
- Немає єдиної структури і єдиної людини, яка б кришевала "контрабас" у зоні АТО. Зазвичай цим займалися місцеві та переселенці, які отримували довідку переселенця у прифронтових містах і селах. Солдати на блокпостах часто не розуміли, що ця довідка не дає права просто перетинати лінію розмежування на блокпостах - виключно на КПВВ. Але таку довідку показували, казали: "Я - місцевий!" - і їх пропускали. Через доброту солдатів почали потроху тягати й вантажі: "Надо бабушку покормить, дедушку покормить!" Потім налагодили зв'язки на тому боці і стали возити продукти мікроавтобусами.
Зав'язуються дружні стосунки з військовими: людина починає їздити через блокпост без обшуків, а далі це випливає в спільний бізнес.
Бувають інші схеми - накази "згори": якісь незрозумілі люди, цивільні, везуть вантаж, а солдат отримує команду - пропустити! Або командир дає команду, або якась служба, СБУ, наприклад: "Я - Служба безпеки, це спецзавдання - пропустіть машину!"
Є складніші схеми, на лініях розмежування стоять різні служби: наприклад, на першій лінії стоїть міліція, а на другій - Нацгвардія. Тобто треба домовитися з командирами. Буває, що люди на блокпостах - у долі, а може бути, що весь прибуток отримують лише командири. Там, де ходять великі вантажівки, там платять за супровід.
Тобто варіантів маса, немає єдиної схеми, величезна кількість різноманітних варіантів. А хто кришує? Той, хто знайшов власну схеми проходження блокпостів, той і матиме найбільший зиск.
- Що везуть до ЛНР-ДНР?
- Везуть багато молочних виробів, це дуже цінується там, бо російські аналоги - це лайно, будемо називати речі своїми іменами, їсти це неможливо. Це і не їдять, купують українське, навіть якщо це дорожче. Везуть багато різноманітного м'яса і ковбас. А також газировку, люблять "Кока-колу" місцеві "гурмани", енергетики типу "Revo" і, звичайно, алкогольні вироби.
- Я читав про випадки, коли по волонтерах стріляли бійці ЗСУ, чув звинувачення у смерті волонтерів, розкажи про це.
- Кожна з наших семи груп постійно наражалася на конфлікти зі Збройними силами. Були стрілянина над машиною, стрілянина в повітря, погрози вбивства - прямим текстом, знято на камеру. Це зробив журналіст, який з нами їхав у машині, не помітили, що він знімає. Це було при затриманні вантажу наркотичних препаратів, що коштували приблизно півтора мільйона гривень.
На ролику на 4:40 хвилині
Ще перегороджували шлях технікою, БТРи виганяли. Коли ми наближалися з перевірками, чули на блокпостах команду: "До бою!" Клацали затвори.
Під Щастям тоді ж була розстріляна група волонтерів, були вбиті Ендрю і працівник фіскальної служби (зведена мобільна група під керівництвом волонтера Андрія "Ендрю" Галущенка потрапила в засідку у вересні 2015 року. В результаті нападу Галущенко і співробітник ДФІ загинули, - ONLINE.UA). Хотіли з себе вину скинути, та версія з розвідувальною групою ворога відпала відразу - це були військові з нашого боку. Ту ж групу під Щастям було знову розстріляно, троє поранених.
Найчастіше стикалися з тим, що на блокпостах біля лінії розмежування нас не пускали під тим чи іншим приводом. Але мобільні групи за законом не мали ні з ким узгоджувати свій маршрут. Є твоя дільниця - їдь куди завгодно. Щось тобі здалося - перевіряй. Якщо впало в голову їхати в Горлівку - їдь у Горлівку, якщо ти самогубця. Але нас зупиняли, і це призводило до конфліктів на рівні комбригів - коли нас не пускали, їм телефонували чи з СБУ, чи навіть начальник штабу АТО.
У мене була велика мобільна група. Згодом, за кілька місяців, я долучив ще два додаткових екіпажі добровольців - по десять людей приїздили на два тижні. Завдяки кількості добровольців, нам і вдалося вирішити проблему - щоб не пропустити вантажі в районі Верхньоторецького, ми влаштували цілодобову варту перед усіма блокпостами. І тоді відбувся відтік контрабандистів.
Далі буде...
Розмовляв Ярослав ГРЕБЕНЮК