танці проголосували за те, щоб вийти з Євросоюзу, на консультативному референдумі 23 червня, але і серед бізнесменів, і в дипломатичних колах, серед політиків і європейських урядів постійно звучить питання про те, чи може це рішення бути переглянуто. Відповідь проста - так, але для цього потрібно об'єднати безліч сил.
Редактор з дипломатичних питань Патрік Вінтур в своїй статті для The Guardian «Великобританія проголосувала за Brexit, але чи є шлях назад?», переклад якої зробив ONLINE.UA, розкрив три можливих сценарії, за яких Великобританія може залишитися в Євросоюзі.
Наскільки був підготовлений уряд?
Референдум поставив серйозні конституційні питання для Великобританії.
Олівер Левін, призначений прем'єр-міністром Девідом Кемероном, який йде у відставку, для спостереження за процесом виходу з ЄС, тепер стоїть на чолі розширеного офісу з питань Європи при секретаріаті кабінету міністрів Великобританії. Але абсолютно очевидно, що було проведено дуже мало підготовчих робіт. Одне з перших питань, з яким він зіткнеться - майбутня роль британського парламенту в Brexit.
Британський уряд досі не сказав, як парламент повинен забезпечити виконання результатів референдуму. Неясно, наприклад, які закони повинні бути ухвалені, щоб рішення про вихід з Євросоюзу, прийняте на референдумі, набуло чинності.
Чи може парламент зупинити Brexit?
Наразі як в Палаті громад, так і в Палаті лордів немає більшості, яка би хотіла виходу Великобританії з ЄС. Справді, якби було проведено вільне голосування, лорди, які не обираються (члени верхньої палати парламенту Великобританії, Палати лордів, яких призначає монарх за рекомендацією прем'єр-міністра; членами верхньої палати є довічні і спадкові духовні і світські лорди, пери, - ONLINE.UA), ймовірно, відкинули б Brexit з перевагою в шість до одного.
Однією з проблем для наступного прем'єр-міністра - будь то Тереза Мей, Борис Джонсон або хтось інший - буде те, що станеться, коли вони спробують проштовхнути Brexit через парламент, який може затримати процес на будь-якому етапі. Це вже називають «зворотним Маастріхтом», маючи на увазі те, як євроскептики створили безліч проблем для Джона Мейджора (прем'єр міністр Великобританії з 1990 по 1997, - ONLINE.UA), блокуючи впровадження Маастрихтського договору (Договір про Європейський Союз, який був підписаний в 1992 році в місті Маастрихт (Нідерланди), - ONLINE.UA), в законодавство Великої Британії.
Чи може референдум розглядатися в якості консультативного?
Палата громад могла б, наприклад, спробувати утримати прем'єр-міністра від запуску Статті 50 Лісабонського договору, яка обумовлює рамки виходу держави-члена ЄС з блоку. Але на Девіда Ламмі, депутата з Тоттенхема, обрушилося обурення за його пропозицію розглядати референдум лише як рекомендаційний і ігнорувати його. Тому малоймовірно, що більшість депутатів були б готові ігнорувати явну більшість серед британців, які проголосували за Brexit.
Ймовірніше, що Палата громад висуне умови нових переговорів, в тому числі в питанні доступу до єдиного ринку, членства в Європейській асоціації вільної торгівлі або збереження союзу з Шотландією. Можливості для затягування вирішення питання і відстрочок численні. Зараз, наприклад, дискутується питання, чи потрібна влада парламенту для того, щоб ініціювати реалізацію Статті 50. Більшість юристів вважають, що ні, але для полiтичної доцiльностi може знадобитися схвалення парламенту.
Політика проти бізнесу
Парламент може також висловити бажання щодо своєї більшої участі в переговорах, ніж просто інформування його про цілі уряду. Ці цілі будуть в центрі уваги під час виборів керівництва Консервативної партії. Міністр закордонних справ Філіп Хеммонд дуже добре пояснив цей вибір: по суті, предметом переговорів є варіант співвідношення між ступенем доступу до єдиного ринку ЄС (питання, яке турбує бізнесменів Великобританії) і ступенем вільного пересування робочої сили (занепокоєння політиків). У боротьбі за керівництво партією як Джонсон, так і Мей повинні будуть сказати, наскільки вільна торгівля або вільне пересування людей будуть фігурувати в їх переговорах.
Крім того, кандидати повинні будуть пояснити, чи вважали вони, що компромісне рішення щодо виходу Британії з ЄС має стати предметом демократичного рішення, можливо, на виборах навесні 2017 року.
Сценарії другого референдуму
Існує також тиск в питанні проведення другого референдуму. Лише деякі британські політики - побоюючись оскаржити вердикт вже сердитого електорату - будуть озвучувати цей аргумент. Але міністр охорони здоров'я Джеремі Хант сміливо навів переконливі аргументи на користь другого референдуму за узгодженими умовами виходу. Колишній глава державної служби Її Величності Робін Батлер запропонував те ж саме.
Міністр закордонних справ Філіп Хеммонд заявив, що новий прем'єр-міністр повинен буде думати про демократичну легітимність умов Brexit. У якийсь момент навіть Джонсон і Домінік Каммінгс, глава кампанії Vote Leave ( «Голосуйте за вихід», - ONLINE.UA) навели аргументи на користь другого референдуму з питання умов Brexit.
Незважаючи на закон про фіксовану дату проведення виборів, який вимагає п'ятирічного терміну роботи парламенту, ймовірність дострокових виборів існує, якщо достатньо політиків підтримають це рішення.
Простіше кажучи, далі можуть послідувати три сценарії.
У першому випадку
Джонсон перемагає на виборах, веде переговори щодо умов виходу Великобританії з Євросоюзу, ставить їх на референдум, і вони схвалені. Певний доступ до єдиного ринку і компроміси в питанні вільного пересування - два центральних питання - узгоджені. Це угода на британських умовах. Британія залишається за межами ЄС, але не повністю.
При другому сценарії
Партія лейбористів під керівництвом нового лідера висуває себе як проєвропейську партію, але обіцяє домогтися нової угоди в питанні вільного пересування робочої сили в межах Євросоюзу.
Зміна домовленостей щодо вільного пересування є головним шляхом до отримання голосів британських робітників, зазначила в своєму виступі у вівторок міністр внутрішніх справ тіньового уряду Іветт Купер. Для того щоб це відбулося, Євросоюз повинен запропонувати «стоп-кран» (можливість зупинити потік мігрантів в разі необхідності, - ONLINE.UA), від якого канцлер Німеччини Ангела Меркель вперто відмовлялася в переговорах з Кемероном. Але багато хто в міністерстві закордонних справ сподіваються, що вона пом'якшить позицію, або її змусять це зробити французи і італійці.
У своєму маніфесті до виборів 2017 року Партія лейбористів каже, що вони провели б другий референдум серед британського населення з питання точних умов переговорів.
Якщо після цього в результаті виборів в другій палаті громад більшість буде проєвропейською, то це могло б перешкодити Великобританії покинути ЄС. Також в цьому випадку парламенту були б надані повноваження для проведення другого референдуму за умовами Brexit, або про те, щоб залишитися в ЄС.
Третій, більш простий сценарій передбачає дії шотландських націоналістів.
Перший міністр Шотландії Нікола Старджен вже заявила, що вона дасть вказівку своїм міністрам відмовитися від «законодавчої згоди», якщо і коли шотландський парламент буде зобов'язаний ратифікувати вихід Великобританії з ЄС.
Виступаючи на BBC, вона сказала: «Якщо шотландському парламенту потрібно буде прийняти рішення на підставі того, що правильно для Шотландії, то, звичайно, варіант «ми не будемо голосувати за те, що проти інтересів Шотландії» буде винесено на обговорення».
Конституційні наслідки відмови шотландських політиків дати свою згоду лише зараз вивчаються.
Всі ці сценарії, проте, за своєю суттю спекулятивні, але якщо ви думаєте, що це не обговорюється в урядових колах Великобританії, ви помиляєтеся.