Про те, як відбувається підготовка до приватизації Одеського припортового заводу, ймовірну ціну цього підприємства і українських олігархів, що можуть стати "жертвами" інших фінансово-промислових груп країни, в інтерв’ю ONLINE.UA розповів нардеп від "Народного фронту", перший заступник голови Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради з питань приватизації Ігор Лапін.
- Цього року Україна може продати Одеський припортовий завод. На ваш погляд, чому з часів спроби продажу ОПЗ компанії Ігоря Коломойського в 2009 році підприємство так і не було приватизоване?
- В 2000-х роках часто продавали підприємства, щоб наповнити бюджет. Держава отримує прибутки у вигляді податків, а самі підприємства для держави ніколи цікавими не були, бо йшла війна не за підприємства, а за посаду директора і контроль над потоками. Всі олігархічні війни йшли за потоки, а не за підприємство. Тому в нас приватизація була як розмінна монета. З одного боку, для покриття державного дефіциту було розумним щось продати, а з іншого, ніхто не був зацікавлений нормально продати, а лише встановити контроль над потоками. Те ж саме - з ОПЗ.
До речі, в 2009 році підприємство було цікавішим, ніж зараз. Ціна на газ для підприємства була висока, але й ціна на продукцію (аміак та карбамід, – ONLINE.UA) теж була високою. Коли "Нортіма" Коломойського купувала ОПЗ, то підприємство мало певну перспективу, бо глобальний ринок зростав. Якщо говорити про сьогодні – ситуація інша. В ОПЗ є ряд проблем, які визначають прибутковість.
- Які?
- Наприклад, доступ до сировинної бази. Якщо у вас є доступ до газу, а це головна сировина для ОПЗ, то об’єкт вам буде цікавий. Тому ОПЗ цікавий Фірташу, а змагання "Коломойський проти Фірташа" завжди було в Україні. Коломойський в 2009 році фактично купив підприємство. Правильно чи неправильно відмінили це рішення (рішення про відміну продажу ОПЗ було прийняте фактично відразу. Наступного разу конкурс із продажу підприємства було зірвано у липні цього року, наразі приватизація відкладена на грудень, - ONLINE.UA) – неважливо, бо є рішення суду. Хоча, я прекрасно розумію, що собою представляє наша судова система, але це зараз не головне – є рішення суду. Сьогодні ОПЗ знову продають, і підприємство стало розмінною монетою.
Ігор Лапін. Фото: Facebook
- Якою може бути ціна? Бо говорять про різні цифри.
- Йшла мова про виділення 30 млн грн іміджевій компанії, яка мала оцінити ОПЗ. На комітетських слуханнях так і не стало зрозуміло – платили їй чи ні. Є інформація, що фірмі не виділили 30 млн грн, а перерахували тільки під 200 тис. грн. Це питання зараз відкрите, бо є дві різні інформації.
Тепер щодо ціни – $500 чи $150 мільйонів. Зараз говорять про те, що $500 млн - завищена ціна, тому треба розбиратись, хто ж встановив ціну в півмільярда доларів. Другий момент – ціна на газ впала, на продукцію – теж впала. Ризики для аміакопроводу теж є (прокачування аміаку відбувається трубопроводом Тольятті – Горлівка – Одеса по території, непідконтрольній Україні та окупованій бойовиками і Росією. ОПЗ, крім виробництва аміаку, ще й приймає, охолоджує і перезавантажує його, – ONLINE.UA). Те, що держава неефективний менеджер – це факт. Вона так і лишиться. Та ще раз скажу, що багатьох цікавить не сама власність, а контроль над потоками.
"Нортіма" Коломойського платила $600 млн в 2009 році, а тепер виставляють ціну $150 млн. Звісно, сам ОПЗ має свій термін придатності. Він працює з 1974 року. Без модернізації тенденція йде до знецінення майна, а держава не вкладала в модернізацію. Є нюанси з приводу екологічних викликів. Тому приватизувати треба. Єдине, яка логіка цінової політики? На комітетських слуханнях говорять про очікувану ціну в $250 млн, а стартуємо зі $150 млн, щоб більше гравців зайшло на аукціон. Та я не можу зрозуміти логіки стартової ціни. Ця ціна може бути зрозуміла тільки в тому випадку, якщо підприємство віддати Фірташу за борги (31 березня 2016 року Стокгольмський арбітраж задовольнив клопотання Ostchem Holding Limited (входить до Group DF та належить олігарху Дмитру Фірташу) і наказав ПАТ "Одеський припортовий завод" (ОПЗ) до 31 серпня 2016 р. "утриматися від відчуження або обтяження будь-яким чином своїх необоротних активів" у зв’язку із боргом за поставлений газ на суму $193 млн, - ONLINE.UA).
- Що робити з цим боргом?
- З боргом мають розбиратись правоохоронні органи. Цей завод доводили до зубожіння через прокладки, куди вимивались кошти. В цій історії і Горбатко (директор ОПЗ Валерій Горбатко, - ONLINE.UA) з офшорами присутній. До речі, незмінний директор ОПЗ з часів незалежності України. Я ще таких директорів не бачив.
- Чому?
- Корупційні потоки дуже солідні. Мінялись голови облдержадміністрації, президенти і глави АП, а потоки були серйозними. Тому людина пропрацювала стільки років.
- Яку роль у приватизації та ціноутворенні відіграють Антимонопольний комітет і Фонд держмайна?
- Антимонопольний комітет дає свій висновок щодо відповідності до антимонопольного законодавства. Правда, у нас Антимонопольний дозволяє російським банкам скуповувати третину банківської системи України і вважає це нормальним явищем, але це вже інше питання.
Щодо ОПЗ незрозуміла позиція Антимонопольного комітету щодо включення/виключення заводу з переліку монополістів, особливо щодо збереження/перевантаження аміаку, та, у зв’язку з цим, загроза провадження справ у майбутньому.
Фонд держмайна займається підготовкою до приватизації. З того моменту, як вирішили приватизувати ОПЗ, саме Фонд держмайна відповідальний за все, що відбувається з об’єктом: підготовку, інвестиційну привабливість і засекреченість потенційних покупців.
- Чому засекреченість?
- Невідомо. Це, між іншим, породжує протилежну реакцію. Бо, з точки зору маркетингу, краще показувати інвесторів з Китаю, США та Саудівської Аравії. Якщо серйозні покупці цікавляться об’єктом, то це сигнал для всіх гравців на ринку. Який смисл засекречувати? З іншого боку, не було б коректним звинувачувати тільки Фонд у зриві приватизації.
Кого можна звинувачувати? Тут комплекс. Перше: "Нортіму" Коломойського, яка лякає судами. Друге: Фірташа, який апелює до боргу перед ним. Третє: можемо винуватити Фонд держмайна, який нічого не робив для виведення майна з-під арешту, який не порушував кримінальні справи по завищеній ціні на сировину, себто газ для підприємства.
Якщо готуємось до приватизації, то не можна, щоб губернатор (голова Одеської ОДА Міхеїл Саакашвілі, – ONLINE.UA) кричав всюди, що "приватизувати не можна, бо ріжемо курку із золотими яйцями". Які "золоті яйця"? Все через офшори виводилось!
Далі - незрозуміла позиція Генеральної прокуратури, яка арештувала директора наглядової ради ОПЗ перед приватизацією (у липні цього року було заарештовано заступника голови правління НАК “Нафтогаз України”, голову наглядової ради ОПЗ Сергія Перелому та першого заступника голови правління заводу Миколу Щурикова. У серпні їх відпустили під домашній арешт, – ONLINE.UA). Якщо заарештували, підняли шум, то треба кінцеве рішення суду. Якщо цього не буде, то треба вирок суду щодо слідчого, бо тоді він діяв у чиїхось інтересах, дискредитував привабливість об’єкту. Якщо ніхто не сяде, то це домовленість, щоб Фірташ таки викупив підприємство.
Якщо визначати крайніх, то тут їх декілька – Фонд держмайна, Генеральна прокуратура України і загальний шум щодо негативності заводу.
- В якому стані зараз ОПЗ?
- Майже два місяці завод був зупинений (зупинка виробничих потужностей ОПЗ сталася 11 серпня 2016 року через різке зниження тиску природного газу, - ONLINE.UA). 7 млн грн йшло на утримання заводу, щоб це не призвело до екологічної катастрофи. Тому приватизувати треба. Якщо виходити на $150 млн, то рахувати – треба чи ні. Якщо ціна дійсно стартова, яка виросте – все добре. Якщо буде домовленість із двома компаніями, які підігрують одна одній – треба скасовувати приватизацію. Якщо на торги зайде шість компаній – добре. Орієнтовно говорять про $250 млн. Ось в цю ціну я вірю.
- Чи можна продати дорожче $ 250 млн?
- Тут важливо, які активи ми продаємо. Річ у тому, що функціонування ОПЗ та видобуток газу в Україні – пов’язані речі. Тому, якщо ОПЗ продавати разом із частиною газовидобування – це підніме вартість і привабливість.
Друге: я би вивів з-під удару боргових зобов’язань Фірташу активи ОПЗ. Підприємство винне гроші. Ми створюємо підприємство ОПЗ+ і переводимо туди активи, борги лишаються на ОПЗ. Так бізнес робить? Робить. Це прогалина Фонду держмайна, бо це треба було робити до того, як Фірташ побіг у Стокгольм.
- А він уже там отримав рішення.
- Так. Ще загрожує Росія, є ризики аміакопроводу. Ну, наприклад, сепари підірвуть газопровід. Це для Донбасу екологічна катастрофа, але теоретично. Приватизувати підприємство, інфраструктурно пов’язане з непідконтрольною територією, з боргами Фірташу, з незрозумілими рухами Генпрокуратури та судовими погрозами "Нортіми" - ризик. Якщо ми хочемо позбутися такого токсичного активу – треба продавати. Якщо врахувати, що завод стоїть, а ринок оживе не раніше 2019 року, точно треба продавати. Якщо ж ми хочемо нормально продати - треба ОПЗ очищати від проблем.
- Що буде в разі зірваної приватизації?
- Якщо після теперішньої стартової ціни буде зірвана приватизація, то голова Фонду держмайна Ігор Білоус, як мінімум, має піти у відставку. Підприємство може чекати процедура банкрутства - це найбільш негативний сценарій.
- На ваш погляд, Дмитро Фірташ може бути тільки фасадом (боротьби за підприємство, - ONLINE.UA)?
- Тут важко сказати. У нас вважають Фірташа злом, бо він пов’язаний із росіянами. Але якщо врахувати його стан, вимоги американців його видати, то його імперію в Україні будуть рвати на шматки. Чи немає "договорняка" з Адміністрацією президента? Думаю, що ні. Маємо в Україні чотири медіа-імперії: Фірташ, Коломойський, Порошенко, хоча не прямо, і Ахметов.
Одеський припортовий завод. Фото: РБК-Україна
- Ще Пінчук...
- Добре – п’ять. Якщо американцям видадуть Фірташа (у квітні 2015 року суд у Відні відмовився ухвалити таке рішення, втім цей судовий вирок буде переглянуто. Фірташ залишається у Австрії, - ONLINE.UA), то його бізнеси ділитимуть. І чотири імперії будуть розривати п’яту, у тому числі в медійному просторі. Бізнес Фірташа ділитиметься між кланами. Тому говорити, що Фірташ зараз в тому стані, щоб з ним хтось домовлявся, я б не став. Як правило, з тими, хто впав, не домовляються, а добивають. Тому до ідеї про існування "договорняка" Адміністрації президента та Фірташа ставлюсь дуже критично.
- Кого можуть рвати наступним після Фірташа?
- Враховуючи всі проблеми з ПриватБанком, думаю, що це буде Коломойський. Звісно, не факт, що так буде, але за логікою він наступний. ПриватБанк нікуди не дінеться, ніхто системний банк валити не буде, особливо враховуючи кількість державних грошей у ньому. Колись Укргазбанк (раніше контролювався Василем Горбалем та Олексієм Омельяненком, – ONLINE.UA) був приватним, потім став державним і працює собі далі. Щось таке може чекати й на ПриватБанк.
- Які реальні терміни оголошення конкурсу по ОПЗ?
- У жовтні мають оголошувати конкурс на приватизацію ОПЗ (інтерв'ю відбулося до заяви Фонду держмайна про те, що аукціон відбудеться у грудні 2016 року, - ONLINE.UA). Термінів вже немає.
- Чи є можливість варіанту, коли приватизація пройде, а там і далі будуть суди?
- Теоретичний новий власник знає про можливі суди - як від "Нортіми", так і про рішення Стокгольмського арбітражу. Коли міжнародний арбітраж виносить рішення, потрібно, щоб воно пройшло всі інстанції в Україні. Якщо фірма-покупець зареєстрована в Австрії, то рішення має пройти всі інстанції в Австрії. Всі ці проблеми лягають на потенційного інвестора. Україна тоді не нестиме зобов’язання перед Фірташем. Від "Нортіми" позовів на сьогодні немає. З ким "Нортіма" буде судитись? Із новим власником. За таких умов низька ціна може бути виправданням для майбутнього інвестора, який візьме на себе всі ризики.