Українця Олександра Пінчука звинуватили у великій фінансовій афері, яка мало не коштувала Молдові членства в міжнародній страховій системі Green Card. Але сам він це заперечує і має намір відстоювати свою репутацію в суді. ONLINE.UA розбирався в ситуації.
Страхування по-молдавському
Український адвокат Олександр Пінчук має намір судитися з молдавськими ЗМІ, які звинуватили його в виведенні коштів з місцевого бюро автостраховиків (BNAA) в 2015 році, через що Молдову в 2016-му мало не виключили з міжнародної системи страхування водіїв Green Card. «Ми плануємо подавати позов з вимогою про спростування недостовірної інформації», - заявив він ONLINE.UA. При цьому Пінчук не заперечує того, що справді очолював BNAA в минулому році.
Суть спору полягає в наступному. У березні 2016 року низка молдавських ЗМІ (Ziarul de Gardă, AVA.MD, Anticorupţie) опублікували результати розслідування в рамках проекту «Антикорупційна ініціатива Молдова-Україна», в якому звинуватили українця в проведенні ряду банківських операцій з коштами BNAA, через що зникла значна частина цих грошей.
«З 3 до 26 січня 2015 року з рахунків BNAA, яким керував Пінчук, страховим компаніям Asito, Moldasig, Victoria Asigurări і Donaris VIG було переказано €823 тис. Крім цього, були проведені операції з обміну валют на шкоду BNAA», - пишуть журналісти Ziarul de Gardă.
Загалом, за твердженням молдавських ЗМІ, за час керівництва BNAA Олександром Пінчуком, об'єднанню було завдано збитків, що перевищують 30 мільйонів леїв (близько $1,5 млн). В результаті BNAA не змогло внести на бельгійські рахунки гроші в якості обов'язкової гарантії участі Молдови в системі Green Card, і сусідню країну мало не виключили з 1 квітня 2016 року з цієї системи. Якби це сталося, молдавським водіям довелося б купувати страховки «Зелена карта» не в Молдові, а в тих країнах, куди вони в'їжджають, що обійшлося б їм в 2-3 рази дорожче.
Щоб зібрати необхідні кошти і не втратити право участі в системі Green Card, молдавське бюро автостраховиків прийняло рішення підвищити тариф по "Зеленій карті", що призвело до зростання вартості цих страховок.
Чи то в розшуку, чи то ні
Олександр Пінчук, як стверджують молдавські журналісти, став головним фігурантом кримінальної справи з розслідування махінацій з коштами BNAA, яку розслідує молдавський антикорупційний центр та антикорупційна прокуратура. Він був ще в минулому році оголошений в розшук владою Молдови.
Сам українець свою причетність до махінацій з коштами BNAA заперечує: «Зазначені звинувачення на мою адресу безпідставні. За час моєї роботи в бюро (BNAA) нічого з того, про що написано в статті, не відбувалося. Робота бюро здійснювалася в рамках законодавства Молдови», - прокоментував він ситуацію журналісту ONLINE.UA. Тому адвокат має намір через суд вимагати спростування інформації.
За запитом ONLINE.UA, в Національній поліції України повідомили, що ні Олександр Пінчук, ні інші фігуранти справи щодо махінацій в BNAA, включаючи скандально відомого в Молдові бізнесмена В'ячеслава Платона (якого Ziarul de Gardă також назвала причетним до цієї справи), в розшуку на території України не перебувають. «Разом з тим, повідомляємо, що надання інформації щодо досудового розслідування, що здійснюється правоохоронними органами Молдови у кримінальному виробництві, в тому числі в рамках міжнародного співробітництва, суперечить ч. 1 ст. 222 КПК України та чинним для України міжнародним договорам у сфері правової допомоги», - заявив начальник Департаменту інформаційної підтримки і координації Нацполіції України Олександр Замислов.
Натяк українському бюро
Чи отримає скандал на страховому ринку Молдови продовження у вигляді судових розглядів, чи вщухне, залишивши місцевих водіїв без відповідей, покаже час. ONLINE.UA стежитиме за ситуацією.
Але для українських водіїв історія з BNAA може бути цікава. Україна також є членом міжнародної системи Green Card. Гарантійні кошти для цього акумулюються у фонді Моторного (транспортного) страхового бюро України, яке є свого роду українським аналогом молдавського BNAA. Будь-які махінації з коштами фонду МТСБУ теж можуть привести до виключення країни з системи Green Card і зростання вартості і без того недешевих страховок.
Радник гендиректора МТСБУ з питань «Зеленої карти» Володимир Романишин повідомив ONLINE.UA, що ризик повторення молдавської ситуації в Україні зведений до мінімуму. «Тому що питання розміщення і використання гарантійного фонду по "Зеленій карті" в нашому бюро контролює не одна людина, а президія бюро, куди входить цілий ряд страховиків», - пояснив він.
За даними МТСБУ, кошти гарантійного фонду по "Зеленій карті" розміщені в п'яти банках, серед яких три - Укрексімбанк, Ощадбанк і Укргазбанк - належать державі. А Укрсиббанк і ОТП Банк є надійними банками з іноземним капіталом.
Але багато експертів сумніваються в тому, що ситуація з молдавськими страховками не може повторитися в Україні. Основна причина - слабкий контроль з боку держави над гарантійними фондами МТСБУ, де в цілому розміщено близько 1,5 млрд грн коштів по ОСАГО і «Зеленій карті». «Ми, як держрегулятор страхового ринку, не маємо впливу на питання, пов'язані з відрахуваннями коштів до цих фондів, їх розміщенням в банках і виплатами постраждалим в ДТП», - повідомив ONLINE.UA член Нацкомфінпослуг Денис Ястреб.
За його словами, посилити контроль над фондами бюро держава зможе тільки після схвалення нового закону про страхування автоцивільної відповідальності водіїв, проект якого вже підготовлений і поданий до Верховної Ради.