Україні необхідно сформувати сильну державу з адаптивною системою національної безпеки, а не покладатися виключно на зовнішні домовленості в контест війни на Донбасі, вважає екс-секретар Ради національної безпеки і оборони, радник президента України Петра Порошенка Володимир Горбулін.
Про це повідомляє ONLINE.UA з посиланням на статтю Горбуліна на "Дзеркалі тижня".
«Наша модель системи національної безпеки повинна стати гнучкішою. Гібридні загрози апріорі є середовищем динамічним, і реагувати на них шляхом виключно традиційним майже неможливо. Слід розуміти, що швидкість реагування на постійну імпровізацію і незвичайну організаційну адаптивність противника стає критично важливим показником здатності держави до ефективної відповіді на агресію. Розвідка і контррозвідка - наші очевидні пріоритети розвитку на даному етапі», - вважає Горбулін.
«Ця теза повторюється часто, але в реальності процес йде вкрай повільно. При цьому треба розуміти, що в межах поточного законодавства саме розвідувальні та контррозвідувальні органи мають чи не найбільшу свободу дій, а значить - потенційно є найбільш адаптивними державними структурами, здатними реагувати на актуальні загрози швидко і з найменшим формалізмом. Це той фрагмент сектора безпеки і оборони, на якому ми повинні зараз особливо зосередитися», - продовжує радник Порошенко.
«Оновлена мета модернізації системи національної безпеки - це, звичайно, забезпечення стійкості. Причому стійкості не тільки держави як системи державних органів і політики, що ними реалізується, але стійкості самого суспільства до гібридних загроз. Адже саме суспільство тепер стає і об'єктом атаки, і суб'єктом відповіді на неї. Суспільство може як посприяти діяльності агресора, так і надати йому дуже жорстокий опір. Останнє свідчить і про необхідність переосмислити в рамках нової ідеології функціонування системи національної безпеки, роль і місце в ній недержавних учасників», - вважає Горбулін.
Читайте також: Нові переговори по Донбасу: Україна позначила жорсткі позиції
«Ці структури і сьогодні роблять чимало важливого для допомоги державі. Але модель співпраці все ще не складається. Тим часом, саме недержавні учасники дозволяють зробити досить консервативну систему національної безпеки більш гнучкою і адаптивною, оскільки не стримуються формальними бюрократичними правилами та приписами. До речі кажучи, багато в чому за рахунок цього діє і Росія - використовуючи приватні військові компанії та інші недержавні структури», - впевнений Горбулін.
«Наближення геополітичної точки біфуркації - важливий момент не тільки для великих держав, а й для України. Від того, як Європа, США і Росія її пройдуть, буде залежати нова конструкція світопорядку. А значить - це безпосередньо вплине і на Україну. Україна виявляється безпосередньо втягнутою в цю перебудову. Такі проблеми, як війна на сході України, реваншистська Росія, сирійський конфлікт, мігрантська криза, складні процеси в ЄС - все це і формує новий світопорядок», - продовжує Горбулін.
«Ключове питання в тому, чи будемо ми при цьому фоном цього процесу або ж одним із суб'єктів? Якщо ми хочемо не просто приймати як даність рішення про нашу долю (а так само пасивно очікувати моменту, поки Європа виявиться в стані не просто усвідомити повноцінно загрозу, що виходить від Росії, але і почати формувати свою "гранд-стратегію"), а активно впливати на цей процес, не просто пропонувати, але і продавлювати рішення, що відповідають інтересам не інших країн (як союзників, так і недругів), а нашим національним інтересам, то наш шлях тільки один - формування сильної держави з адаптивною системою національної безпеки», - упевнений радник Порошенко.
«Саме це запорука нашої безпеки, а не будь-які зовнішні домовленості. І саме це є запорукою ефективного просування по шляху "Мінська-2", який явно потребує суттєвої трансформації, щоб стати не просто набором фраз на папері, але реальної картою мирного врегулювання», - резюмує Горбулін.
Як повідомляв ONLINE.UA, раніше Горбулін спрогнозував, що в 2017 році настане переломний момент в питанні міжнародного врегулювання конфлікту на Донбасі, за яким, ймовірно, відкриється новий горизонт рішень.