Якщо в Європі влаштують "Донбас": НАТО підказали кроки на випадок війни з Росією
Категорія
Світ
Дата публікації

Якщо в Європі влаштують "Донбас": НАТО підказали кроки на випадок війни з Росією

Якщо в Європі влаштують "Донбас": НАТО підказали кроки на випадок війни з Росією
Джерело:  The National Interest

Під час візиту до Естонії перед самітом НАТО в Уельсі в 2014 році президент США Барак Обама підкреслив важливість колективної оборони. «Оборона Таллінна, Риги та Вільнюса настільки ж важлива, як оборона Берліна, Парижа і Лондона», - сказав він.


Колишній міністр оборони Польщі Януш Онишкевич, колишній міністр оборони Латвії Імант Лієгіс і старший науковий співробітник Атлантичної ради Елізабет Броу в статті для The National Interest, переклад якої зробив ONLINE.UA, розповіли про те, які кроки варто зробити НАТО для посилення своєї лінії фронту проти Росії, фактично на випадок військового зіткнення з нею.


Саміт в Уельсі в 2014 році почав процес посилення присутності Альянсу в прифронтових країнах-членах НАТО Центральної та Східної Європи (територіально близьких до Росії, - ред.). Важливі заходи щодо забезпечення гарантій, позначені в Уельсі, вже почали здійснюватися, що призводить до поліпшення регіональної безпеки на східному фланзі НАТО. Деякі дуже конкретні практичні заходи вже вжиті, в тому числі формування Сил реагування високої готовності (VJTF), щоб відповідати на можливі ворожі дії, подібні до тих, які відбулися в Криму або на Донбасі. Союзні війська були направлені на ротаційній основі в центральні та східні регіони Європи. Невеликі інтегровані підрозділи були створені і працюють пліч-о-пліч з регіональними та нерегіональними силами.


Крім того, країни східного флангу збільшують свої витрати на оборону і можливості для забезпечення взятих на саміті в Уельсі зобов'язань витрачати на неї 2% ВВП. Витрати на оборону в Латвії, на рівні 1,4% ВВП в цьому році, збільшаться до 2% до 2018-го. Польща, в свою чергу, буде витрачати 2% свого ВВП на оборону в цьому році, збільшивши цю суму на 9,4% в порівнянні з минулим роком. Згідно зі статистикою видавництва IHS Jane, Центральна і Східна Європа замінили Близький Схід як регіон з найбільш швидко зростаючими оборонними бюджетами.


Проте, не дивлячись на збільшення витрат на оборону і практичні заходи, що вживаються для перестраховки протягом останніх кількох років, ситуація як і раніше вимагає довгострокової присутності союзників в регіоні.


Майбутній саміт НАТО у Варшаві (в липні цього року, - ред.) повинен не тільки підбити підсумки того, що було зроблено до цього часу. Беручи до уваги, що загроза нападу на членів НАТО не зменшилася, саміт повинен також перейти від стратегічної перестраховки до оборони і надійного стримування. Після терористичних актів в минулому році Франція залишається в стані надзвичайного стану. І це - нагадування про загрозу, що виходить з Близького Сходу, європейським союзникам. Агресивні дії Росії тривали протягом 2015 року і наразі впливають на безпеку Туреччини.


Таким чином, виникає питання: що практично може бути зроблено для задоволення потреб безпеки центральних і східних країн-членів НАТО. Ці пропозиції відображають діючі дискусії в деяких з країн регіону:


  • Безперервну присутність сил союзників по НАТО в кожній з країн, що межують з Росією, в розмірі батальйону слід планувати на довгострокову перспективу, разом з попереднім військовим позиціонуванням витратних матеріалів, боєприпасів і апаратного забезпечення. Присутність НАТО повинна бути багатонаціональною, щоб відобразити основний принцип, що напад на одного члена Альянсу є нападом на всіх союзників.

  • Силам, які патрулюють повітряний простір НАТО в країнах Балтії, також повинна бути надана роль оборони військово-повітряних сил, у разі надзвичайної ситуації, що вимагає швидких дій.

  • Для справді ефективних дій VJTF процес прийняття рішення щодо розгортання повинен бути спрощений. Верховний Головнокомандувач збройними силами НАТО повинен мати повноваження активувати VJTF до повного розгортання в районі бойових дій.

  • Повинні бути зроблені великі інвестиції в інфраструктуру, відповідна нормативно-правова база повинна бути сформована. Фінанси повинні надходити з НАТО, а також від приймаючих країн та інших країн, що надають війська. Поліпшення інфраструктури, необхідної для використання у військових цілях, в тому числі аеродромів, портів та об'єктів залізничного транспорту в центральних і східних європейських державах-членах також має вирішальне значення для ефективності розгортання сил, які можуть бути розгорнуті в разі великих інцидентів. Така програма буде також значно поліпшувати здатність НАТО забезпечити своєчасну і достатню підтримку будь-якої з країн-членів, які постраждали від агресії, і буде вирішувати проблему перешкоджання доступу / блокування зони, в результаті чого країна не дозволяє противнику дістатися до призначеної території.

  • НАТО має докорінно розширити масштаби своїх військових навчань в рамках статті 5 (про взаємну підтримку). Крім того, вкрай важливо проводити основні вчення, аналогічні REFORGER або вправам американо-єгипетських навчань Bright Star, щоб перевірити здатність НАТО переміщати війська в разі непередбачених обставин. Варто відзначити, що Росія постійно нарощує свої можливості біля кордону з Польщею і країнами Балтії, проводячи навчання, які включають до 150 тисяч військовослужбовців.

  • Планування НАТО має вирішити питання нових і безпосередніх загроз. До них відносяться тероризм і різні форми гібридної війни, в тому числі кібератаки і інформаційна війна.

  • Приведення Багатонаціонального корпусу Північ-Схід в Щецині, Польща, в стан "високої готовності", як це було вирішено в Норфолку, було дуже відповідним кроком. Проте це повинно супроводжуватися чітким зазначенням про те, які підрозділи перебуватимуть під командуванням корпусу.

  • Для того щоб полегшити військові поставки, обладнання та персонал, бюрократична тяганина щодо формальностей проходження, особливо в надзвичайній ситуації, повинна бути ефективно скорочена. Поняття «військового Шенгену» слід негайно застосувати на практиці.

  • Майбутнє України має важливе значення для забезпечення безпеки країн-членів НАТО Центральної та Східної Європи. Політика невизнання анексії Криму Росією повинна бути дотримана, і Мінські угоди повинні бути виконані в повному обсязі всіма сторонами.


Доречно нагадати, що ні в одному із запропонованих для НАТО захисних заходів не було б необхідності, якби не було порушень Росією післявоєнного міжнародного правопорядку і Основоположного акта Росія-НАТО (про взаємні відносини, співробітництво і безпеку - ONLINE.UA).


Заклики до прояву солідарності з Францією після терактів 13 листопада в Парижі членами НАТО з Центральної та Східної Європи показують, що країни східного флангу Альянсу приймають свої зобов'язання, діючи в дусі солідарності щодо загроз, що виходять з півдня. Широка європейська підтримка, крім внеску США, має вирішальне значення для оборони та безпеки східного флангу НАТО. Велика кількість спільних навчань і постійно діючі ротації в державах-членах східного флангу вже дали військам НАТО значний досвід у спільних операціях. Тепер настав час будівництва на цій солідарності.

Залишаючись на онлайні ви даєте згоду на використання файлів cookies, які допомагають нам зробити ваше перебування тут ще зручнішим

Based on your browser and language settings, you might prefer the English version of our website. Would you like to switch?