Світ змінюється, і те, що і як ми купуємо — також. Що потрібно знати і враховувати бізнесу і маркетологам, щоб впевнено йти у майбутнє і не прогоріти? Про це детально дискутуватимуть 14-15 квітня на Українському маркетинг-форумі. А поки що ONLINE.UA, на правах партнера Форуму, дізнався кілька нових термінів. Чи ви знали їх? Перевірте себе.
СПОЖИВАЧІ НЕНАВИДЯТЬ, КОЛИ БРЕНДИ ВИБИРАЮТЬ ЗДАВАТИСЯ, А НЕ БУТИ
Напевно ви вже чули про таке поняття, як greenwashing (“відзеленювання”, “узеленення”). Це коли компанії хочуть здаватися екологічними, але насправді їм все одно. Схоже на те, як на багатьох упаковках пишуть “Без ГМО” або “Біо”, або “Еко”, вкладаючи у це поняття кожен своє. Грінвошинг — це заява “Ми піклуємося про навколишнє середовище”, під якою мається на увазі підпис у мейлі “Не друкуйте цього листа”, у той час як компанія може не здавати вторсировину і не утилізовувати правильно батарейки. Можливо, ви бачили в готелях прохання повторно використовувати рушники, щоб “зберегти ресурси планети”? Це також воно. Вдавання до грінвошингу відбувається через те, що вимога до екологічності брендів зростає все більше.
СОРОМНО БУТИ НЕ ЕКО
Ви колись відчували сором від того, що не сортуєте сміття або берете пластиковий пакет в супермаркеті? Якщо ні, скоріш за все, ще відчуєте у майбутньому. Цей тренд отримав назву green pressure, «зелений пресинг». Промови Грети Тунберг чи докірливі погляди свідомих знайомих мають вплив на вибір. І споживачі починають так само докірливо ставитися до брендів, що ведуть себе не екологічно. Поступово в них збільшується кількість негативних відгуків і зменшується кількість клієнтів, бо люди не хочуть асоціювати себе зі “злом”. Бізнеси постають перед вибором “змінитись чи померти”. Гарний приклад, коли вибір був на користь “змінитись”: нідерландська авіакомпанія KLM закликає людей літати менше, аби зменшити негативний вплив від викидів CO2.
І останнє поняття в цьому потужному тренді — новий ідеал сучасності, zero impact experience, “споживання з нульовим впливом”. Це коли всі товари та послуги, що обирає людина, не пов’язані із забрудненням навколишнього середовища. А інакше — дивись вище, зелений пресинг, почуття провини. Ось такі реалії. Тож, якщо ви прихильник одноразового посуду, досі берете пластикові пакети та кавові стаканчики з собою, будьте готові, що колись дитина на вулиці покаже на вас пальцем і скаже: “Мамо, це той поганий дядя, про якого ми читали, що він забруднює планету?”
Йдемо далі за кольорами. Схоже звучить (та трактується) урожевлювання — pinkwashing. Це коли компанія на публіці підтримує ЛГБТ-спільноту, але знов-таки, поверхнево, а насправді не є цілком толерантною. Наприклад, вішає пост із райдужною стрічкою, і при цьому може спокійно вести ділові справи з гомофобами. Як приклад: британська мережа супермаркетів Mark&Spenser випустила спеціальний сендвіч “ЛГБТ”. Кошти з його продажу мали піти на підтримання благодійної організації, що допомагає бездомній молоді ЛГБТ. Сендвічі продавалися по завищеній ціні. Але такий хід викликає сумніви: чи не було б справжньою підтримкою просто нагодувати цими сендвічами безхатченків?
ДОВІРА У ЧАСИ ВДАВАННЯ
Здаватися легше, ніж бути. Тому люди не готові довіряти: ані державі, ані бізнесу. Але людина потребує когось, кому можна довіряти. І це — можливість для брендів. Truthful consumerism, довірче споживання» — ще один потужний тренд. Це коли бренд чітко заявляє свою соціальну позицію, а споживачі обирають бренди за їхніми ідеями та принципами. Наприклад, він насправді екологічний. Або особливо піклується про працівників. Або перераховує частину прибутку на допомогу слабким і постраждалим. Приклад: коли компанії дають на пробу свою продукти і послуги звичайним людям для тестування і чесних відгуків. Такій сміливості та впевненості можуть позаздрити багато брендів!
Це були перші п’ять термінів-трендів у нашому словничку маркетолога, про соціальну відповідальність. Наступні будуть про нові ролі на “сцені” сучасного маркетингу. А про решту важливих речей, які слід дізнатись всім, хто веде бізнес, розкажуть на 13 Українському маркетинг-форумі 14–15 квітня 2020 року. Проінформований означає озброєний, тому вперед, без страхів, у майбутнє.