Згідно зі статистикою, лише кілька відсотків IT-стартапів проживають понад 5 років і перетворюються в стабільні компанії. Мало того, зазнають невдачі і закриваються в перший же рік існування приблизно 90% з них. Про те, чому так відбувається, редакції ONLINE.UA розповів CEO кіпрської компанії з управління активами Generation Partners Сергій Карташов.
За словами Карташова, чинників, що сприяють провалу, безліч: невдала ідея, яка не приносить користі і не вирішує жодну проблему, слабка або незлагоджена команда розробників, відсутність можливості створити прототип або бета-версію продукту.
«Це перші три фактори, на які ми звертаємо увагу. Як правило, вони роблять проект настільки ризикованим, що «відсіваються» без потреби подальшого аналізу, — розповідає Сергій Карташов, — Рідко який інвестор ризикне вкладати в настільки сумнівні підприємства».
Проекти, що не мають таких серйозних вад, заслуговують більш ретельного дослідження. Як правило, їх залишається не більше 10% від усіх розглянутих. Це стартапи, чия ідея дійсно інноваційна, а продукт потенційно корисний і прибутковий. Втім, щоб залучити серйозні інвестиції і не згаснути до цього моменту, стартапи повинні уникати серйозних управлінських помилок. Сергій Карташов виділяє три найбільш поширених з них:
Авторитаризм. Досить часто творці продукту, люди одночасно технічно і творчо обдаровані, беруть управління проектом на себе. Як показує практика, це не призводить ні до чого хорошого. Бувають, звичайно, винятки, проте це не та сфера, де варто проявляти мультизадачність. Грамотніше делегувати менеджерські обов'язки людям з відповідною компетенцією. Тоді, коли справа дійде до презентації проекту, формування плану розвитку, масштабування і монетизації, не виникне проблем з управлінням персоналом, пошуком партнерів і інвесторів. Спроби ж займатися всім одночасно часто призводять до краху проекту.
Відсутність бізнес-плану. Якщо ми говоримо про стартапи, бізнес-план потрібен не тільки для того, щоб залучити інвесторів. Він життєво необхідний і для тих, хто не планує залучати зовнішні інвестиції. І створювати його потрібно відразу ж, як тільки автор ідеї зрозумів, що її можна монетизувати. Найчастіше, в процесі розробки, люди настільки захоплені самою ідеєю, що просто забувають подумати про те, як її реалізувати на ринку. Це не тільки псує репутацію стартаперів в очах інвесторів, але і може спричинити за собою втрату фінансування і, як наслідок, загибель проекту.
Недалекоглядність. Навіть маючи бізнес-план, відсутність бачення розвитку стартапу на кілька років вперед може завести його керівників в глухий кут. Навіть найбільш вдала і довгограюча ідея має свій «скляна стеля». Для того, щоб зуміти пробити його, а не впертися, менеджери повинні заздалегідь знати, в якому напрямку рухатися при досягненні найближчих планів. Відсутність же бачення майбутнього компанії може відштовхнути потенційних партнерів і вкладників.
«Далеко не всім стартапам вдається успішно пройти оцінювання за всіма цими критеріями. Таким чином, на стіл до інвесторів потрапляють лише самі релевантні проекти - найбільш продумані і життєздатні, і найменш ризиковані», — пояснює Сергій Карташов.
У пошуку таких проектів, за словами Карташова, і полягає діяльність кіпрської компанії Generation Partners. Ретельний аналіз сповненого ринку IT-стартапів і пропозиція їх клієнтам-інвесторам. Оскільки більшість угод відбувається в Східній і Західній Європі, компанія розмістила свій головний офіс на Кіпрі. За словами CEO компанії, це зручно з точки зору логістики. До того ж на острові зосереджено безліч IT-стартапів і, як наслідок, сильно розвинене IT-ком'юніті.