Роман Зілінко — львівський іконописець, який надихається народними, "наївними іконами" у своїй творчості. Він пише християнських святих максимально яскравими і близькими — ніби родичів, фотографії яких часто вкладають за раму образів в українських хатах.
Джерело: Ukraїner
Що відомо про Романа Зілінка
Зілінко Роман не має освіти іконописця, він — дипломований богослов, закінчив два католицьких університети: Львівську Богословську Академію (тепер — Український католицький університет, УКУ) та магістерку Католицького Університету Любліна, там же став доктором наук у галузі історії мистецтв.
У школі і в університеті Роман малював на склі, а коли почав працювати в Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького, захопився іконописом серйозно.
У 2010 році Зілінко взяв участь у створенні різдвяного ярмарку "Від Романа до Йордана", де львівські митці популяризують українську естетику під час релігійних свят, осучаснюючи традиційні мистецькі техніки. Тепер ярмарок став щорічним.
Роман Зілінко (фото — Павло Пашко)
Тоді ж почав робити перших святих Миколаїв. Ще один силует цього сивого святого з Євангелієм в руках він створив під час Революції Гідності у 2013 році, а потім, разом із іншими друзями-митцями, виготовив різдвяну шопку для київського Майдану, яку ще називали "Віфлеємською стаєнкою".
Матеріали і приміщення для роботи надала українська греко-католицька церква. В ніч з 18 на 19 лютого 2014 року під час штурму Майдану шопка була поряд з "вогняною барикадою", але дивом вціліла.
Який головний лейтмотив творчості Романа Зілінка
"Намагаюся робити тих святих без ієрархічного бар’єру. Наблизити, намалювати їм рум’янець, посмішку, помістити їх в якусь близьку нам ситуацію", — говорить іконописець.
Творці народних ікон опирались на фантазію і яскраву кольорову палітру: святим малювали рум’янець і великі круглі очі.
На образах того часу квітнуть сади з рослинами яскравих відтінків, адже на народні ікони доволі серйозно вплинула доба бароко з її любов’ю до підкресленої театральності. Зілінко у своїх роботах повторює цей настрій: його святі — круглолиці, усміхнені, закутані в теплих багрянцях і з випростаними до глядача долонями.
Фото — Софія Шавранська
Роман створює й вирізані за силуетом ікони, що нагадують дерев’яні іграшки — його святий Георгій Змієборець, наприклад, балансує зі списом на коліщатках. Перша персональна виставка Зілінка відбулась у 2017 році у львівській Галереї сучасного сакрального мистецтва Iconart. Так і називалася: «Такі святі, такі близькі».
Фото — Софія Шавранська
Роман Зілінко є куратором та автором експозицій виставок Жовківського іконостасу Івана Рутковича, народних ікон з Буковини, Гуцульщини та Покуття, «Коли святі посміхаються», «Портрет міста. Львів кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ століття». Активно працює над виставкою робіт українського художника-монументаліста Модеста Сосенка.
Фото — Софія Шавранська
Також Зілінко є учасником виставкових проєктів в Україні, Польщі, Франції, а також у Нью-Йорку — і люди з усіх цих країн і міст приходять подивитись на українські ікони.
"Допоки хтось малює ікони, і просить намалювати, і замовляє, доти воно і потрібно. Іконопис буде мінятися, розвиватися і знаходити свої форми. Любити українське мистецтво і не цікавитись іконою — щонайменше дивно, як на мене. Це елемент тої традиції, з якої постало все наше мистецтво", — підсумовує Роман.
Читайте також:
Допомога іншим — це не важко: як працює український банк їжі "Тарілка".
Українці створили автономний будинок, який можна зібрати подібно до меблів IKEA.
Ліпити і мріяти про Крим — Ukraїner розповів історію вимушеної переселенки.