"Наївні ікони" Романа Зілінка: як говорити про бога через мистецтво
Категорія
Культура
Дата публікації

"Наївні ікони" Романа Зілінка: як говорити про бога через мистецтво

"Наївні ікони" Романа Зілінка: як говорити про бога через мистецтво
Джерело:  online.ua

Роман Зілінко — львівський іконописець, який надихається народними, "наївними іконами" у своїй творчості. Він пише християнських святих максимально яскравими і близькими — ніби родичів, фотографії яких часто вкладають за раму образів в українських хатах.

Джерело:  Ukraїner

Що відомо про Романа Зілінка

Зілінко Роман не має освіти іконописця, він — дипломований богослов, закінчив два католицьких університети: Львівську Богословську Академію (тепер — Український католицький університет, УКУ) та магістерку Католицького Університету Любліна, там же став доктором наук у галузі історії мистецтв.

У школі і в університеті Роман малював на склі, а коли почав працювати в Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького, захопився іконописом серйозно.

У 2010 році Зілінко взяв участь у створенні різдвяного ярмарку "Від Романа до Йордана", де львівські митці популяризують українську естетику під час релігійних свят, осучаснюючи традиційні мистецькі техніки. Тепер ярмарок став щорічним.

Роман Зілінко (фото — Павло Пашко)

Тоді ж почав робити перших святих Миколаїв. Ще один силует цього сивого святого з Євангелієм в руках він створив під час Революції Гідності у 2013 році, а потім, разом із іншими друзями-митцями, виготовив різдвяну шопку для київського Майдану, яку ще називали "Віфлеємською стаєнкою".

Матеріали і приміщення для роботи надала українська греко-католицька церква. В ніч з 18 на 19 лютого 2014 року під час штурму Майдану шопка була поряд з "вогняною барикадою", але дивом вціліла.

Який головний лейтмотив творчості Романа Зілінка

"Намагаюся робити тих святих без ієрархічного бар’єру. Наблизити, намалювати їм рум’янець, посмішку, помістити їх в якусь близьку нам ситуацію", — говорить іконописець.

Творці народних ікон опирались на фантазію і яскраву кольорову палітру: святим малювали рум’янець і великі круглі очі.

На образах того часу квітнуть сади з рослинами яскравих відтінків, адже на народні ікони доволі серйозно вплинула доба бароко з її любов’ю до підкресленої театральності. Зілінко у своїх роботах повторює цей настрій: його святі — круглолиці, усміхнені, закутані в теплих багрянцях і з випростаними до глядача долонями.

Фото — Софія Шавранська

Роман створює й вирізані за силуетом ікони, що нагадують дерев’яні іграшки — його святий Георгій Змієборець, наприклад, балансує зі списом на коліщатках. Перша персональна виставка Зілінка відбулась у 2017 році у львівській Галереї сучасного сакрального мистецтва Iconart. Так і називалася: «Такі святі, такі близькі».

Фото — Софія Шавранська

Роман Зілінко є куратором та автором експозицій виставок Жовківського іконостасу Івана Рутковича, народних ікон з Буковини, Гуцульщини та Покуття, «Коли святі посміхаються», «Портрет міста. Львів кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ століття». Активно працює над виставкою робіт українського художника-монументаліста Модеста Сосенка.

Фото — Софія Шавранська

Також Зілінко є учасником виставкових проєктів в Україні, Польщі, Франції, а також у Нью-Йорку — і люди з усіх цих країн і міст приходять подивитись на українські ікони.

"Допоки хтось малює ікони, і просить намалювати, і замовляє, доти воно і потрібно. Іконопис буде мінятися, розвиватися і знаходити свої форми. Любити українське мистецтво і не цікавитись іконою — щонайменше дивно, як на мене. Це елемент тої традиції, з якої постало все наше мистецтво", — підсумовує Роман.

Читайте також:

Залишаючись на онлайні ви даєте згоду на використання файлів cookies, які допомагають нам зробити ваше перебування тут ще зручнішим

Based on your browser and language settings, you might prefer the English version of our website. Would you like to switch?