Один пост до перегорання: правила безпеки в сучасному інформпросторі
Категорія
Культура
Дата публікації

Один пост до перегорання: правила безпеки в сучасному інформпросторі

Один пост до перегорання: правила безпеки в сучасному інформпросторі
Джерело:  online.ua

Колонка практикуючого психолога про правила життя в інформаційному просторі: як сприймати, як відсівати зайве, як захистити приватне і як не загубитися в нескінченній безлічі інформаційних потоків.
Сьогодні я прокинулася і першим ділом потягнулася за телефоном. Може, хтось написав, може, комусь я потрібна?
За сніданком гортаю новинні стрічки в пошуках чого-небудь "цікавенького", "свіженького", неординарного або смішного. Поки їду на роботу, пишу комусь повідомлення або просто лайкаю картинки. Після лекції теж першим ділом перевіряю телефон. І так, поки не засну: весь вільний простір забивається будь-якою інформацією. Про когось, кого я знаю або про абсолютно незнайомих мені людей.
Навіщо ці перегони?
Таке активне користування соціальними мережами і новинними ресурсами створює ефект присутності, породжує ілюзію причетності до подій, які відбуваються у світі, але не з нами особисто. Тільки тому, що ми про них читаємо.
З тих пір, як світ вийшов за межі наших будинків і вулиць, вже ніхто не може бути в безпеці. Наші прадіди часто обмежували сферу своїх інтересів межею свого селища, максимум - кількох сусідніх, а слухали тільки ту інформацію, яка може бути корисною і придатною в побуті. Світ для наших предків був невеликий, досить простий і передбачуваний, а все, що не вкладалося в голові, можна було просто відсіяти або спробувати підігнати під потрібний формат.
Різного роду мислителі і мандрівники зустрічалися рідше, виглядали як дармоїди і засуджувалися громадськістю: за глибину і дальність своїх поглядів і за обсяги свого пізнавального апетиту. Якщо ти хотів знати більше - треба було пускатися в дорогу, багато спілкуватися, знаходити різних вчителів, зачитувати до дір книги і, звичайно, багато думати, аналізувати. Під час переходу з місця на місце був час осмислити, засвоїти отриману інформацію.
Зараз же темпи життя невблаганно ростуть: осмислювати не вистачає ні сил, ні часу, доводиться відкладати, накопичувати. У добі не вистачає годин, а інформація буквально пре з усіх кінців. Якщо це не передвиборні плакати, то реклама в транспорті, на телебаченні, по радіо в таксі. Інтернет вдома, інтернет на роботі, інтернет в дорозі... Будь-яка інформація на будь-який смак, мільярди співрозмовників по всьому світу на відстані кліка, а не кількох днів очікування листа.
Таке постійне інформаційне навантаження позбавляє людину дозвілля. Подібний надлишок інформації, яка не встигає бути перероблена і засвоєна, - те саме шо переповнена шафа: ось хтось відкрив стулку, щоб ще щось заштовхати в шафу, а назад подібно речам, які не вміщуються, валяться незасвоєні інформаційні потоки. Все це чревато перевтомою, нервовим виснаженням і можливими депресивними станами.
Навіщо ж ми себе до такого доводимо? Навіщо поглинаємо більше, ніж можемо засвоїти?
Уже не одне десятиліття, особливо з другої половини ХХ століття, у багатьох країнах почали пропагувати культ успішності. Бажання стати частиною цього інформаційного поля рухає молодими людьми. "Вивчай, пізнавай, передавай, і, можливо, ти відшукаєш ключ до успіху, як той хлопець, про якого ти вчора прочитав". Це щось на зразок сучасної форми наркоманії - інформоманія - негативне соціокультурне явище, що характеризується заміною культу знань культом моди, престижу інформації. Володіння великими обсягами інформації стало одним з критеріїв адаптації та інтеграції в соціальний простір. Ти повинен бути цікавим.
Але кожен, хто шукає, не враховує двох основоположних чинників:
- Ти цікавий чи інформація, якою ти володієш? (посил - ти не є інформацією, якою володієш)
- Якщо відкинути культурологічні канони успішності і «американську мрію», що таке успіх у твоїх особистих масштабах? (посил - успіх суб'єктивне поняття)
Тут, безумовно, масла у вогонь неврозів підливають соціальні мережі, дозволяючи побачити тільки ту частину користувачів, яку ті готові виставляти на показ, якою вони пишаються. Соціальні мережі дозволяють зліпити себе з тієї інформації, яку надає інтернет: з цитат великих людей, книг, які людина, можливо, і не прочитала, чужих фотографій і малюнків, симпатичних відео і музики. Можна виткати себе, зібрати з клаптиків того, що сподобалося. Можна створити своє альтер-его, вирішуючи проблеми з самооцінкою, заводити безліч знайомств і постійно залишатися з кимось в діалозі, щоб не почуватися самотнім і покинутим.
Соцмережі дозволили людям, у яких немає можливості зустрітися або зідзвонитися, підтримувати контакт, вони дозволили людям з обмеженими можливостями бути більш соціально активними, але точно так само вони дозволяють багатьом щодня йти від самих себе, своєї особистості, в іншу - більш «успішну». Але питання самотності і невпевненості в собі від цього нікуди не дівається, більше того - постає ще більш гостро. Адже, спостерігаючи за життями «успішних», створюючи себе в інтернет-просторі, проживаючи кожен день навалу масмедійних образів «успіху», перед монітором залишається сидіти все тв ж звичайна людина. І видима «успішність» чомусь не дає очікуваного полегшення, що не додає впевненості в собі.
Одне з найскладніших завдань, поринаючи в простір мережі - не порівнювати. Адже кожен з нас в чомусь хороший. Особисте спілкування дає в цьому плані величезну перевагу, воно залишає набагато менше часу на роздуми і пошук рішень в тій чи іншій ситуації, проявляючи сильні і слабкі риси людини, з якою контактуєш. Особисте спілкування більш незахищене, більш відкрите і зрозуміле. І що найважливіше - особисте спілкування справді дає наповнення і відчуття включеності. Наприклад, навіть простоявши в годинній черзі на оплату комунальних послуг, можна дізнатися нову і корисну інформацію, поспілкуватися і навіть пожартувати з кількома людьми. Бо жодні рядки не замінять щирі посмішки і блиск в очах.
Перші тривожні ознаки нервового виснаження - сонливість, швидка стомлюваність, проблеми з концентрацією уваги. Спроби перебороти ці стани призводять до апатії, відрази до роботи і інтелектуальних навантажень в цілому, замкнутості, небажання спілкуватися і швидкої стомлюваності навіть під час спілкування. Подальше небажання помічати і вирівнювати свій стан може призвести до погіршення фізичного самопочуття і різного роду вегетативної "соматики" - аж до задухи, запаморочень, обжерливості або втрати апетиту, тахікардії. Все це виливається в нервовий зрив, що супроводжується дратівливістю, надмірною нервовою збудливістю і різкими реакціями на елементарні речі, нервовими тиками тощо.
Яким же чином можна допомогти собі впоратися з інформаційною залежністю і попередити нервове виснаження?

  1. Перший принцип - пауза. Прочитали статтю - пауза, час на осмислення. Не кидайтеся на наступну: це нескінченний процес. Спливаючі посилання в кінці статті напевно запропонують ще щось цікаве на схожу тему. Те ж стосується відеороликів. Пауза це пауза. Попийте чаю, почистіть зуби, просто подивіться у вікно.

  2. Запитуйте себе, навіщо вам потрібна ця інформація, навіщо ви намагаєтеся її пізнати. Можливо, ви краще пізнаєте себе, ставлячи собі подібні питання. Якщо ви не можете відповісти, навіщо вам ця інформація, можливо, ви до неї не готові або вона вам зовсім ні до чого.

  3. Ще один важливий момент - розвантажувальні дні. Дні без комунікації, наодинці з собою. Це може бути поїздка або просто прогулянка наодинці з собою. Ідеальним варіантом залишається природа, але якщо немає можливості виїхати на природу - і прогулянка містом з вимкненим телефоном (як мінімум мобільним інтернетом) теж підійде. Візьміть з собою печиво або хліб, може, доведеться когось погодувати. Важливо, щоб прогулянка була безцільна і безмаршрутна, немає необхідності йти кудись, просто йдіть, куди вас ноги приведуть. Прогулянка в магазин і назад не рахується.

  4. Не забувайте запитувати себе, чи потрібна вам така зовнішність, таке життя - після перегляду реклами або проведеного часу в соціальних мережах. Нагадуйте собі, що на порівнянні побудована вся маркетингова індустрія. На жаль, задоволена своїм життям людина нічого не потребує, а значить, і споживач з неї посередній. Що вам в собі подобається, що б ви в собі не міняли? І якщо вже так хочеться порівнювати, то кому не вистачає тих якостей, яких у вас з лишком? Прагнення до ідеалу не вада, з урахуванням усвідомлення, що ідеал недосяжний. У прагненні бути краще немає нічого поганого, якщо ви і так хороші. Краще - не означає «досить гарний». Краще - це просто краще.


Отже. Знати все неможливо, бути досить поінформованим теж неможливо. Достатньо для чого? Ніколи не буде достатньо. Тому немає ніяких перегонів за знаннями та успішністю, це всього лише "таргани", ілюзія дефіциту «успішних» місць. Тому постарайтеся поглянути на себе вранці в дзеркало і залишити себе в спокої, дозволити собі насолодитися сьогоднішнім днем, не оглядаючись на ситуацію в країні, курс долара, думку громадськості та модних журналів.

Залишаючись на онлайні ви даєте згоду на використання файлів cookies, які допомагають нам зробити ваше перебування тут ще зручнішим

Based on your browser and language settings, you might prefer the English version of our website. Would you like to switch?