Як показало розслідування, проведене журналістами «Апострофа», магазини, що працюють виключно в сегменті онлайн, використовують різні схеми ухилення від податків, приховують від покупця реального продавця товару і не несуть відповідальності перед споживачем у разі продажу неякісної продукції. Переконатися в оригінальності запропонованої в інтернеті продукції покупець також не може, особливо якщо мова йде про люксові бренди, повідомляє ONLINE.UA з посиланням на ІА "Уніан".
«Без наявності власної роздрібної офлайн-мережі (фізичних магазинів, що працюють за певними стандартами) ніхто не має можливості офіційно купувати (відповідно, і продавати споживачеві) парфумерію у виробників люксових брендів типу Chanel, Dior, Lancôme, – пояснює керуючий партнер юридичної компанії V.I.P. Consulting Богдан Яблонський. – А без авторизації від офіційного виробника такі продукти можна купити лише на «сірому» або «чорному» ринку. Чи варто споживачеві довіряти торговцям, котрі використовують для свого бізнесу таку схему? У разі якщо перепроданий з «чорного» ринку товар нашкодив споживачеві, відстояти в суді претензії до реального власника інтернету-магазина нереально».
Журналістам не вдалося отримати відповіді на запити від фігурантів першої частини розслідування: makeup.com.ua, parfums.ua, notino.ua. Залишилося незрозумілим, чи є зазначені магазини офіційними дистриб'юторами світових брендів? Чому фактичними продавцями є ФОПи? Чому покупцеві не видають товарні чеки? Як відбувається повернення неякісних парфумів і косметики?
Очевидно, що розраховувати на оригінальність і якість продукції, придбаної, завезеної і реалізованої з використанням «сірих» схем, споживачеві не доводиться.
Отримати дані щодо податків і митних зборів, які платять онлайн-магазини косметики, від ДПС і Держмитниці також не вдалося. Онлайн ринок косметики та парфумерії виявився закритим для ЗМІ – схоже, офіційних цифр просто не існує, оскільки велика частина ринку в «тіні» і не контролюється державою.
Результати розслідування, проведеного журналістами в секторі традиційних продажів, виявилися більш позитивними. Контрольні закупівлі, зроблені в магазинах мереж Бомонд, Brocard, Watsons та Eva, а також через інтернет-представництва зазначених мереж показали, що офлайн оператори працюють більш прозоро з точки зору законодавства і дотримуються вимог до захисту прав споживача.
Обнадіює, що законодавці мають намір виправити помилки, які дозволяли закордонним операторам працювати в Україні без сплати податків (як у випадку з Nоtino). Відповідні зміни, за словами Богдана Яблонського, передбачені масштабним законопроектом №1210, прийнятим Верховною Радою в першому читанні.
Після набуття законом чинності інтернет-магазин, який завозить товари в Україні на єдиний склад, з якого потім ці товари роздаються/доставляються/пересилаються покупцеві, вважатиметься постійним представництвом і платитиме такі ж податки як і той, хто легально завозить продукт в Україну і легально його продає.
«Метою є створення умов для діяльності нерезидента на території України згідно з правилами, які є прийнятними в більшості податкових юрисдикцій та є усталеною міжнародною практикою. Встановлення рівних і цивілізованих правил гри для всіх», – коментує голова Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетьманцев.
Це тільки перша частина глобальних змін на ринку косметики та парфумерії. На любителів схем ухилення від податків і контрабанди чекають великі сюрпризи – держава має намір швидко і ефективно вивести ринок з «сірої зони». Державний бюджет отримає більше надходжень, а покупець отримає гарантію безпеки і захищеності.