Про те, що чекає Кабмін Володимира Гройсмана і коаліцію в парламенті, сказав Володимир Путін щось нове під час недавньої "прямої лінії", і як доля Криму і Донбасу пов'язана з політичним майбутнім РФ в інтерв'ю ONLINE.UA розповів відомий український журналіст і публіцист Віталій Портников.
- У чому різниця між урядом Яценюка і новим урядом Гройсмана?
- Перед урядом Володимира Гройсмана стоять ті ж завдання і та ж база парламентської підтримки, що і перед урядом Арсенія Яценюка. Тому серйозних відмінностей я не бачу, якщо дивитися саме на завдання і інструментарій.
- Переформатування коаліції принесе стабільність в парламент і політику?
- До переформатування коаліція довгий час існувала за рахунок ситуативних більшостей. Тому фракції, які увійшли до її складу, завжди мали власні інтереси. Депутати від «Батьківщини», «Самопомочі» і Радикальної партії і раніше були у внутрішній опозиції в складі коаліції. Вони не завжди голосували за урядові закони. Більшість у голосуванні забезпечувалася ситуативно, особливо коли мова йшла про принципові речі.
- Питання дострокові вибори в Раду зняті з порядку денного?
- Ці вибори важливі для тих політичних сил, які протягом цього року підвищили свій вплив і рейтинг, а зараз не грають помітної ролі в парламенті. Це, перш за все, «Батьківщина» Юлії Тимошенко, «Самопоміч» Андрія Садового, «Опозиційний блок» і, в меншій мірі, Радикальна партія Олега Ляшка. Ці чотири політичні сили зацікавлені в проведенні позачергових парламентських виборів. Є ще дві позапарламентські сили, які теж хотіли б виборів - ВО "Свобода" і Михайло Саакашвілі разом з шанувальниками. Вони можуть пройти в парламент. Тому роблять все можливе для дестабілізації Ради, щоб такі вибори відбулися.
Найбільші фракції - БПП і "Народний фронт" - зацікавлені, щоб вибори пройшли якомога пізніше. В усякому випадку, не в ситуації різкого погіршення в економіці і соціальній сфері. Багато що залежить від динаміки рейтингу «Народного фронту». Думаю, що він піде вгору, що буде схиляти Яценюка до прийнятності перевиборів. З Порошенко теж не все однозначно. На певному етапі він може захотіти замінити свій проект в парламенті на проект Михайла Саакашвілі. Це за умови, що не буде конфлікту між Саакашвілі і Порошенко. Але це все складна політична арифметика з невідомими результатами.
- Голосування за зміни до Конституції під Мінські домовленості можуть стати проблемою для нової коаліції й уряду?
- Зараз наші західні партнери не вимагають від нас швидких змін в Конституцію. Всі зрозуміли, що це тільки знаряддя дестабілізації ситуації всередині України. Москва не намагається вирішити проблему Донбасу. Тільки слова Путіна про те, що він згоден з ідеєю підвищення ролі ОБСЄ на Донбасі, навіть з озброєнням їх місії, можуть стати новим кроком. Однак не для інтеграції окупованих територій, а для заморожування конфлікту. Тільки тоді можна говорити про виконання будь-яких вимог мінського процесу, але я не думаю, що при заморожуванні можна говорити про зміни до Конституції.
- У недавньому виступі Путіна на «прямій лінії» щось нове почули?
- Зростання ролі місії ОБСЄ - єдина політична заява. І це не дивно, так як "прямі лінії" - шоу для населення, а не відповіді на серйозні питання. У ситуації, коли економіка РФ не в найкращому стані, коли на горизонті соціальні виклики, чекати дороговказних заяв від Путіна не варто.
- Путін може довго утримувати стабільність в РФ?
- Росія вже нестабільна. Але такі режими можуть існувати довго. Це залежить від обставин і глибини кризи в економіці. Стан деградації в Росії не вперше. Вони можуть деградувати роками. Тенденція зрозуміла, але точний час обчислити важко.
- Як пройде виборчий період в РФ? Можливо, що російська еліта скине Путіна, чи буде ротація еліт?
- Вибори до ротації еліти в Росії не мають ніякого відношення. Це може відбуватися якимось іншим шляхом. Але те, що в результаті нинішніх економічних проблем може посилитися роль російських регіонів - факт.
- Як діяти у відношенні Донбасу і Криму?
- Обидва конфлікти виглядають як заморожені і не дозволяють Росії повернутися в сім'ю цивілізованих народів. Кожен по своєму. Очевидно, що без вирішення цих проблем не може бути повернення РФ в цивілізований світ. Треба розуміти, що проблема порушення міжнародного права і анексія територій є більшим головним болем для росіян, ніж для українців. Ці регіони мають жити за рахунок економіки Росії, заважати їм, а не нам. Кажуть, що це створює нам проблему в процесі приєднання до НАТО і ЄС. Але це проблема на роки, а не на місяці. Ми це могли побачити по європейській асоціації та законам щодо безвізового режиму. Ми на шляху, який приведе до реальних результатів через десять-двадцять років, якщо ми будемо робити реформи. Думаю, що за цей час питання Донбасу і Криму вирішиться, бо самій Росії невигідно залишатися в маргінальної площині, куди їх завів Путін.
- Це все після Путіна?
- Звичайно, Путін - це не та людина, яка буде втілювати політику нового типу.
- А референдум в Нідерландах повинен нас чомусь навчити?
- Я не вважаю, що він може нас чомусь навчити. Голландські євроскептики скористалися можливістю, щоб висловити своє ставлення до розширення Євросоюзу. Голландія не в перший раз висловлює негативне ставлення до розширення ЄС. Нам просто треба розуміти, що в Європі разом жити непросто. Не треба ідеалізувати населення континенту. Якщо ми хочемо бути частиною ЄС, треба знайти підхід і до євроскептиків, і до єврооптимістів. Нам жити разом, і всі ми не ангели, але у нас повинні бути спільні цінності.
- Восени вибори в США. Вони можуть змінити настрій Сполучених Штатів щодо бачення і оцінки конфлікту між Україною і РФ?
- Це не питання виборів в США. Це питання цінностей, а вони не змінюються від виборів до виборів.