Сьогодні, 11 жовтня відзначаємо Національний день дівчат у технологіях та розповідаємо, як USAID Проєкт енергетичної безпеки мотивує українську молодь та, зокрема, дівчат обирати енергетичні спеціальності та будувати кар'єру в енергетиці.
Джерело: USAID Проєкт енергетичної безпеки (ПЕБ)
Опитування учнів та учениць України, яке провело громадське об’єднання «Центр «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності» (ГО «Центр «Розвиток КСВ»), показало, що всього 1% опитаних планує пов’язати своє життя з енергетикою.
Додайте сюди стереотипні уявлення про те, що енергетика – галузь суто чоловіча і дівчатам в ній не місце, і отримаємо пояснення існуючому у галузі гендерному дисбалансу.
Все це впливає на вибір дівчатами енергетичних спеціальностей, і ми отримуємо замкнене коло, в якому стереотипні уявлення призводять до «не-вибору», а «не-вибір» підсилює стереотипи.
Щоб розвінчати існуючі стереотипи та мотивувати дівчат обирати енергетичні спеціальності та планувати кар’єру в енергетиці, USAID Проєкт енергетичної безпеки спільно з ГО «Центр «Розвиток КСВ» провели низку активностей, через які вдало популяризували енергетичні професії. Це і хакатони для дівчат, і розробка та поширення буклету «Твоє майбутнє в електроенергетиці», і конкурс на кращий профорієнтаційний урок, і онлайн-курс «Кар’єра в енергетиці – це круто!».
Два онлайн-хакатони “Як зацікавити дівчат енергетикою” зібрали 80 дівчат з 11 областей України. Протягом хакатонів дівчата у командах розробили проєкти, спрямовані на зацікавлення енергетикою, брали участь в інтерактивних сесіях з питань гендерної рівності, вчились дизайн-мисленню, зустрічались з успішними жінками-енергетикинями.
Результатом хакатонів стали 6 рекламних роликів, орієнтованих на спростування стереотипів довкола теми енергетики та настільна гра «Енергетичний заряд».
Краще зрозуміти атмосферу хакатонів допоможуть відгуки дівчат-учасниць:
“Емоції зашкалюють. Розумієш, що справді є можливість реалізувати свої ідеї. І що вони дійсно допоможуть дівчатам зрозуміти, наскільки цікавою може бути енергетика. І що твій проєкт, як і проєкти інших, можуть стати всеукраїнськими. Якщо бути відвертою, то зараз більше приділяю увагу сфері PR та комунікацій. Закрадалися думки геть покинути сферу енергетики, однак після хакатону моє серце кричить, що мені потрібна енергетика. І я вам за це дякую,” – Троцай Аліна, м. Харків.
“Участь у хакатоні змотивувала мене пов’язати своє життя з енергетикою,”- Ярослава Куркова, м. Полтава.
“До цього хакатону я не вміла вести за собою і не вважала себе лідеркою. А цього разу – змогла! Хакатон дуже мене надихнув і своєю темою, і роботою з менторами. Чесно, мені так сподобалася гра, яку ми розробили, що навіть якби ми не перемогли, я б все одно допрацювала гру і випустила її,” – Марія Бублик, м. Кропивницький.
Вибір випускниками майбутньої професії великою мірою залежить від профорієнтаційної роботи, яка ведеться в школі. Активізувати цю роботу допоміг Всеукраїнський конкурс «Найкращий гендерно чутливий профорієнтаційний урок у сфері енергетики» для вчительської та викладацької спільнот, що мав на меті однаковою мірою заохотити хлопців та дівчат вивчати технічні науки.
На конкурс було подано 36 профорієнтаційних занять з енергетики, 15 з яких були допущені до публічного захисту в рамках всеукраїнської онлайн-конференції, а вже з них – обрано три уроки-переможці.
Свої враження викладачки-переможці конкурсу описують так:
«Завдяки участі у конкурсі я та мої учні усвідомили відомий вислів: “Вибір професії – це друге народження людини.” І не важливо, хто ти: хлопець чи дівчина. Став мету і йди до неї», – Михайляк Олена.
«Наші діти потребують профорієнтаційної підтримки у виборі професії. На сучасному етапі енергетичні технології відіграють важливу роль у розвитку економіки держави та задоволення потреб населення. Важливо популяризувати професії енергетичної сфері однаковою мірою для чоловіків та жінок», – Олійник Ірина.
«Мати знання хоче багато хто, здобувати знання – не всі. Завдяки участі в конкурсі я мала змогу пробудити цікавість дітей до екології, математики та енергетики. В підсумку – я показала нові перспективи дітям і отримала позитивний досвід для себе», – Світлана Маївка.
Для тих, хто хоче поглибити свої знання про енергетику й планує свою кар’єру саме в цій галузі, в нагоді стане онлайн-курс «Кар‘єра в енергетиці – це круто!», який розвіює міфи і буде корисним не лише для школярів, а й для студентів, їхніх батьків і навіть учителів/викладачів.
Десять серій онлайн-курсу, підготовленого ГО «Центр «Розвиток КСВ» за підтримки USAID Проєкту енергетичної безпеки, містять інформацію про те, звідки береться енергія, як електроенергія, газ, гаряча вода й тепло потрапляють у наші домівки, що таке енергетична безпека і чому вона важлива, які інновації широко застосовуються в українській енергетиці, чому необхідно залучати більше жінок в енергетику, де здобути профільну освіту, як податись на стажування/практику, пройти співбесіду та отримати роботу в енергетичній компанії або ж розвінчати разом з нами міфи про сферу енергетики.
З року в рік Україна потребує все більше молодих, вмотивованих, освічених кадрів в енергетиці. USAID, через Проєкт енергетичної безпеки, допомагає зацікавити молодь енергетикою та підготувати кваліфіковані кадри, і виграють від того – всі.