На світову торгову систему очікують масштабні зміни і нові маршрути ланцюгів поставок через конфлікт США та Китаю.
Джерело: Bloomberg
Що відомо про ймовірні зміни у світовій торгівлі
Зазначається, що переважна більшість компаній все ще дуже налякана дефіцитом сировини, який викликала пандемія коронавірусу, різкими стрибками цін і перебоями в поставках.
У зв'язку з цим компанії відмовляються від залежності від одного поставника чи підприємства, або навіть цілої країни-виробника певної продукції.
Однак уряди США та європейських країн прагнуть зберегти або ж забезпечити доступ до ключових сировинних матеріалів, зокрема, напівпровідників і рідкоземельних мінералів на випадок, якщо світова система торгівлі розколеться на окремі геополітичні блоки.
Трансформація, яку деякі називають "реглобалізацією", займе роки, а дані про торгівлю тільки починають давати уявлення про масштаби змін і про те, хто виграє, а хто програє, - зазначають автори матеріалу.
За їх словами, економічна інтеграція та транскордонна торгівля продемонстрували чудову стійкість в умовах війни, голоду та пандемії.
Однак протягом останніх трьох років частка світової торгівлі в загальносвітовому виробництві дещо знизилася, однак все ще залишається історично глобальною.
Однак, згідно з нещодавнім аналізом ING Groep NV, істотного зрушення в бік більшої відкритості для торгівлі не відбулося принаймні з 2006 року.
Чим світовій торгівлі загрожує конфлікт США та Китаю
Зокрема, конфлікт між США та Китаєм підштовхує до загрози розділення світової торгівлі на окремі блоки.
Хоча вартість імпорту до США китайських товарів і послуг досягла рекордно високого рівня в 2022 році, є ознаки того, що мита США змінюють двосторонні торгові потоки.
Старший науковий співробітник Інституту міжнародної економіки Петерсона Чад Боун у проведеному аналізі зазначає, що минулого року ввезення товарів до США із Китаю, на які поширюються мита, скоротилося приблизно на 14% у порівнянні з рівнем 2017 року.
За останні п'ять років американські мита, експортні обмеження та субсидії переконали американські компанії диверсифікувати свій імпорт, відмовившись від Китаю", - пише Bloomberg. Загальна частка китайського імпорту в США знизилася приблизно на 3 процентних пункти з 2018 року, коли колишній президент Дональд Трамп ввів мита на тисячі китайських товарів. Видання зазначає, що за цей час Китай поступився частиною своєї частки в загальному обсязі імпорту США іншим азійським країнам, таким як В'єтнам, Індія, Тайвань, Малайзія і Таїланд. Тим часом, Мексика стає ключовою альтернативою Китаю для США. Інтегровані логістичні лінії між США та Мексикою та преференційний торговий режим у рамках USMCA допомагають створювати можливості для інвестицій за кордоном. "Імпортери і навіть деякі китайські експортери, які прагнуть диверсифікувати свої ланцюги поставок, поспішають зайняти промислові площі в Мексиці, рівень завантаження яких у 2022 році досяг 97,5%. Попит на склади та інші промислові об'єкти особливо високий уздовж кордону зі США неподалк Тіхуани, де відсоток вакантних площ у промисловості близький до нуля, - зазначається у матеріалі видання.
Завдяки політиці адміністрації президента США Джо Байдена, Вашингтон переорієнтував імпорт країни на європейські ринки.
Розворот стався після того, як США і Європа відклали мита на двосторонню торгівлю на суму $21,5 мільярда в 2021 році, призупинили суперечку про виробництво літаків, що виникла в 2004 році, і почали переговори про скорочення перевиробництва сталі та алюмінію, - зазначають автори матеріалу.
Відзначається, що за останній рік вартість імпорту США з Європи збільшилася майже на 13%, тоді як імпорт США з Китаю виріс тільки на 6%.
Виробники смартфонів, такі як Apple, працюють над зменшенням своєї залежності від Китаю, оскільки торговельна війна між Вашингтоном і Пекіном посилюється. Протягом року до березня Apple потроїла свої виробничі потужності в Індії і виробила iPhone на суму понад $7 мільярдів. Наразі на Індію припадає близько 7% світового виробництва "Айфонів", а щорічні продажі в країні зросли до $6 мільярдів.
В'єтнам є ще одним центром для компаній, які прагнуть диверсифікувати свою діяльність за межами Китаю, продовжує Bloomberg. Наприклад, за останні сім років імпорт в'єтнамських меблів до США у контейнерах виріс на 186% в порівнянні з ростом такого імпорту з Китаю усього на 5%.
Своєючергою, промислова політика Пекіна призвела до того, що Китай став найбільшим експортером електромобілів після Німеччини. Цього року електромобілі й гібриди з модулями, що підключаються, повинні скласти близько 40% від загального обсягу поставок автомобілів у Китаї.
Тим часом, за даними Bloomberg Intelligence, частка Європи у світових продажах електромобілів "імовірно, зросте в цьому році, оскільки стає доступним більше моделей і вирішуються проблеми з ланцюжками поставок".
Читайте також:
У Нідерландах визнали Китай загрозою економічній безпеці країни;
Посол Китаю у Франції поставив під сумнів суверенітет всіх колишніх радянських республік;
В ЄС відреагували на ідею Макрона про автономію від США